Makt är inget abstrakt. Den uppstår i mötet mellan dem som utövar den och dem som blir utsatt för den. Ibland genom direkt konfrontation, ibland via ombud i form av symboler och tecken.

Den norske konstnären Gardar Eide Einarsson har gjort det till sin grej att världen över samla exempel på maktutövning, och sen bearbeta dem konstnärligt. Oftast genom att göra förenklade, stiliserade kopior. Eller kopior är fel ord, för tecknen blir mycket tydligare när de lyfts ur sitt sammanhang, och ofta översätts till svartvitt.

Föreläsningsanteckningar från polisskolan i USA i form av en jättelik målning som sammanfattar en hel samhällsstämning. En barrikad av gummidäck och bambukäppar från förra årets uppror i Thailand. Trafikkoner från Kyoto i Japan eller maximalt våldssäker matsalsinredning från ett amerikanskt fängelse. Seriehjälten Hate Monger.

Alltsammans är oerhört tänkvärt.
För att inte tala om alla dessa skyltar och fanor. Som den här. Det finns ett original som har vajat på allvar i USA, men då i färg.

Nu när Gardar gjort en replik i svartvitt sammanfattar verket Förenta Staternas inblandning i hela världen – och lyfter dessutom fram själva dubbelheten i maktordet ”frihet”.

KONSTUTSTÄLLNING

Power has a fragrance (=Makt doftar)
Konstnär: Gardar Eide Einarsson.
Museum: Bonniers Konsthall, Stockholm.
Pågår t o m: 12 juni.