Lönerna, uppsägningarna vid upphandlingar och problemet med att arbetsdagen ofta börjar och slutar på olika platser. Det är tre frågor som Kommunal kommer att driva i avtalrörelsen med Bussarbetsgivarna.

Den 31 maj går kollektivavtalet ut för  Kommunals 16 000 medlemmar i busstrafiken. Förutom bussförarna är det verkstadspersonal, tvätthallspersonal, trafikvärdar och spårvagnsförare. 80 procent av medlemmarna är män.

Medellönen för bussförare är 22 600 kronor.

– Vi måste säkerställa en lägsta lön och en reell löneutveckling för medlemmarna. Vårt mål är löneökningar på minst 620 kronor i månaden för heltidsanställda, dock lägst 2,6 procent, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund i ett pressmeddelande.

När en entreprenör vinner en upphandling och tar över busstrafiken blir de anställda oftast uppsagda. Om de sedan får jobb hos det vinnande bussbolaget blir de ofta provanställda – oavsett hur många år de har kört buss.

Kommunal drev ett fall i Arbetsdomstolen. Det gäller en chaufför med 30 år i yrket som blev provanställd. Arbetsdomstolen gav bussbolaget rätt. Nu försöker avtalsvägen i stället.

– Det är en orättvisa som slår hårt mot anställningstryggheten i branschen, konstaterar Lenita Granlund.

Det tredje kravet är stopp för oavlönad restid – det vill säga när bussföraren börjar och slutar sin arbetsdag någonstans ute på linjen, men inte får betalt för resan dit eller hem.

– Många bussförare hämtar sin buss på ett ställe och lämnar den på en helt annan plats. I många fall tvingas bussföraren att gå en lång sträcka för att nå en möjlig transport hem. För transporttiden får du varken lön eller tidsersättning. Det måste det bli ändring på, säger Lenita Granlund.