Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

S: Nej till fri konkurrens för busstrafiken

- Nej, vi vill inte ha fri konkurrens om alla busslinjer. Vi vill ändra kollektivtrafiklagen som Alliansen drivit igenom.
Det säger socialdemokraten Lena Hallengren, ordförande i riksdagens trafikutskott.

Om Alliansen vinner valet kommer kollektivtrafiken att bli nästa stora område som ska avregleras. Enligt kollektivtrafiklagen som riksdagen antog i våras ska bussbolag från 2012 kunna utmana den kollektivtrafik som ansvariga myndigheter driver eller upphandlar.

Kommunal protesterade mot lagförslaget och upprörd busspersonal demonstrerade utanför riksdagen när lagförslaget antogs. Enligt Kommunal finns risk för att den fria konkurrensen leder till sämre löner och anställningsvillkor för busspersonalen.
De rödgröna delar kritiken och vill inte ha fritt fram att konkurrera om alla linjer. Dels av omsorg om personalen men också för att värna en bra kollektivtrafik i hela landet.

Enligt de Rödgröna finns risk för att fri konkurrens bara kommer att ske vid lönsamma linjer. Det kommer att minska vinsterna för bussbolag som även driver trafik i glesbygd och andra mindre lönsamma linjer vilket på sikt leder till att den trafiken utarmas.
– Vi vill fördubbla kollektivtrafiken i landet till år 2020. För att klara detta måste kollektivtrafiklagen ändras, säger Lena Hallengren.
Om de Rödgröna får bestämma så ska det vara fritt fram för bussbolag att starta nya linjer vid sidan av de linjer som myndigheterna bestämt ska finnas.
– Det kan ju vara ett utmärkt sätt att komplettera och bygga ut kollektivtrafiken på, säger Lena Hallengren.

De Rödgröna vill utveckla nettoavtal där bussbolagen får behålla de vinster som de får in genom att bedriva kollektivtrafik.
– Med den lag Alliansen drivit igenom finns risk för att bussbolagen vill ha bruttoavtal, det vill säga få sina intäkter garanterade av skattebetalarna och samhället. Vi tror att kollektivtrafiken blir bättre om bussbolagen måste erbjuda bra trafik och service för att få intäkter, säger Lena Hallengren.

Kommunal har länge drivit kravet om att vid all upphandling ska berörd personal ha kvar sin anställningstrygghet. Att den som upphandlar ska ställa som krav att den entreprenör som vinner trafiken ska ta över personal som så önskar från det företag som förlorar trafik.
Detta gäller inom SL i Storstockholm och senast när stadstrafiken i Umeå upphandlades. I övriga landet har det varit blankt nej till Kommunals krav, oberoende av om de röda, gröna eller de blå styr.
Lena Hallengren säger att de Rödgröna alls inte diskuterat om de i en lag eller på annat sätt på riksnivå ska ta hänsyn till Kommunals krav.
– Det har inte varit uppe i vårt samarbete, förklarar hon.

Exakt hur den nya kollektivtrafiklagen kommer att fungera i praktiken är fortfarande oklart. Kommunalarbetaren har sökt infrastrukturminister Åsa Torstensson ( C ). Men hon har inte velat låta sig intervjuas för att ge besked innan valet.