Nu ska taxichaufförerna på Taxi bil i Östergötland betygsättas. De som är bäst får guld.

– Blir det någon form av avvikelser går vi igenom ärendet och ser om det ska resultera i poängavdrag, säger Emir Sobo, vd för Taxi  Bil i Östergötland. 

Enligt det nya systemet är det guldförarna som ska få de finaste uppdragen, bland annat att köra företagets nyckelkunder. Men chaufförer som får klagomål riskerar att halka ner i poängskalan och får då bara utföra enklare arbetsuppgifter.

Lennart Johnsson, ombudsman på Transports avdelning 4 i Linköping, tycker att idén låter mer som bestraffning än belöning.

– Om man som anställd inte klarar sitt jobb så ska man få utbildning och stöttning av arbetsgivaren. Redan i dag finns det ju möjligheter i avtalet att utfärda varningar om någon missköter sig, säger han.

Emir Sobo förklarar att syftet med poängsystemet är att matcha rätt folk till rätt sorts uppdrag.

– De som inte sköter jobbet på rätt sätt får lägre behörighet. Men alla har jobb fortfarande och samma lön och anställningsvillkor som tidigare, säger han.

Han har inte har märkt av någon proteststorm mot poängsystemet. Tvärt om.

– Det mesta har varit positivt.

Transport har fått information om hur poängsystemet fungerar, men Emir Sobo har ännu inte fått någon kommentar därifrån. Han påpekar att Taxi Bil till en början bara ska testa poängsystemet för att se hur det fungerar.

– Visar det sig att det inte gör det så skrotar vi allt. Men det här är ingenting som vi har hittat på själva. Vi har tagit efter Taxi Stockholm som jobbat så här i flera år, säger Emir Sobo.

Han påpekar att alla chaufförerna på måndag börjar på guldnivå.

Men Lennart Johnsson ser en fara för att guldchaufförerna inte ska vågar protestera eller vända sig till facket när något är fel av rädsla för att bli degraderade.

–Alla borde kunna vara guldchaufförer, men ibland kan yttre omständigheter påverka också, säger han.

Enligt Lennart Johnsson har Transport ännu inte hunnit ge någon feedback till företaget om det nya systemet.

På Taxi Stockholm bekräftar Jeanette Lindström, marknadskoordinator, att företaget har ett liknande poängsystem, dock inte rakt igenom jämförbart.

– Hos oss har det inneburit utvecklingsmöjligheter för våra förare. Att man utbildar sig under tidens gång till exempel gör ju att man får kvalitet, säger Jeanette Lindström.