Illustration: Jojo Falk

1 300 personer söker samma tjänst. Din ansökan ligger någonstans i mitten av en enorm pappershög. Frågan är hur just ditt cv ska göra ett intryck hos den trötta rekryteraren?

På dagens arbetsmarknad räcker det sällan att skicka in sina papper till arbetsförmedlingen. Därför tar fler och fler till allt konstigare metoder för att synas.

Kreativt jobbsökande kan ta olika skepnader. En enkel lösning kan vara att rätt och slätt sätta en post it-lapp på ansökan med det tydliga budskapet ”Läs det här!”.

Men det finns de som valt att gå mycket längre. Alec Brownstein var på jakt efter ett toppjobb inom New Yorks reklamvärld. Hans misstanke var att cheferna på reklamföretagen var självupptagna och därför ägnade tid åt att googla sina egna namn. Genom tjänsten Google Adwords köpte amerikanen annonser som kopplades till toppen på hans egen hemsida. När reklamcheferna sökte på sina namn kom Brownsteins webbsida upp. Och längst upp fanns namnet på chefen plus texten ”Googling yourself is a lot of fun. Hiring me is fun too”.

På detta till synes enkla sett lyckades Brownstein kamma hem ett eftertraktat jobb på firman Y&R New York.

Ett svenskt svar på Alec Brownstein är Lundabon Linus Billkvist. Han hade varit arbetslös i några månader då han bestämde sig för att ta tag i saken. Med en hemsnickrad skylt med texten ” Jag är jävligt less på att vara arbetslös!” begav han sig ner till Lunds tågstation. Tanken var att han skulle stå där i en vecka, men redan samma dag fick han jobb som inredare på ett hotell i Köpenhamn.

Björn Linberg jobbar som arbetsförmedlare i Örebro och har pratat under rubriken kreativt jobbsökande på massvis med föredrag. Han ser mycket positivt på alternativa sätt att söka jobb.
­
– Jag tycker att det är jättebra. Arbetsförmedlingen står för en mer traditionell modell, men ingenting är rätt eller fel. När vi får reda på de här metoderna informerar vi om dem på våra möten. Det är det som kreativt jobbsökande går ut på.

Även om seminarierna på förmedlingen främst går ut på att peppa och stödja arbetssökande, snarare än att komma med okonventionella förslag, så har Björn Lindberg fått sin beskärda del av konstiga historier.
­
– Ett tjejgäng skulle ut och äta, berättar han. De var fem stycken men en avbokade eftersom hon var deppig för att hon fått avslag på en jobbansökan. På restaurangen kom en man fram och frågade om den femte platsen var ledig. Tjejerna berättade varför deras kompis stannat hemma. Mannen, som var verksam inom samma bransch, erbjöd då den femte tjejen arbete.

Tips

Gör så här

Sociala medier är populärt för både rekrytering och jobbansökningar.

• Gröna Lund har använt Facebook för att hitta personal till årets sommarsäsong.

• Youtube är också en flitigt använd kanal. Några har lagt upp filmer där de berättar om varför just de ska ha ett specifikt jobb. Andra har valt att med gitarr i handen sjunga ut sitt cv för rekryterare och företag.

• Att göra avtryck i det offentliga rummet är också en idé. Alexandra Renfors från Malmö gjorde en graffitimålning av sitt cv. Och att sätta en skylt vid vägen är vanligt.

Gör inte så här

Det finns gränser för hur kreativ en ansökan bör vara.

I en undersökning av careerbuilder.com berättar rekryteringschefer från hela landet om misstag de stött på. Några av dem var:

• En sökande som skickade med ett brev från sin mamma.

• En sökande som uppgav att han inte var anträffbar fredag, lördag och söndag eftersom de var ”supardagar”.

• En sökande som berättade att han tyckte om att arbeta naken.

• En sökande som förklarade att en tre månaders lucka i cv:t berodde på att han försökte komma över sin katts bortgång.