Foto: Emma Mattsson

Tommy Strömberg lyfter tonvis väskor varje dag.

En fullpackad resväska försvinner iväg på rullbandet. En syn som innebär semester för de flesta. För lastarna på Arlanda innebär den tunga lyft, stuvande i krypställning och minutstress.

Enligt Conny Petrini, Transports klubbordförande för lastarna inom SAS Ground Services på Arlanda, lyfter var och en i snitt 15 ton per dag.

– När väskan kommer måste sorteraren krypa ihop för att komma in i containern som ska fyllas med väskor. Det är ett hål på cirka 1,20 meter som man ska in i och stapla väskor tills man sitter hukande och jobbar.

Det finns lyftkrokar, men de kan inte användas vid containrar eftersom de har tak.

De som lastar ute vid flygplanen har det ännu tuffare, enligt Conny Petrini. Olika modeller har olika stora lastutrymmen. Gemensamt är att de inte är byggda för människor, utan för gods.

– Vi har lastrum med i princip krypmån. Vi är på samma nivå som de som jobbade i smala gruvgångar i början av 1900-talet.

På mindre flygplatser roterar lastarna för att få varierande arbetsuppgifter. Men de största flygplatserna är för hårt trafikerade.

– Vi är specialiserade på att lyfta hela tiden och det finns inga lätta moment, säger Conny Petrini.

Sjukfrånvaron bland de drygt hundra sorterarna på Arlanda låg i maj på 15,9 procent, enligt klubbens statistik. Det kan jämföras med snittet för den totala sjukfrånvaron första kvartalet i år som låg på 3 procent, enligt SCB.

Enligt bolaget stämmer inte de siffrorna. Presstalesman Anders Lindström på SAS vill inte gå ut med exakta siffror, men säger att frånvaron är mindre än hälften av vad facket hävdar.

– Vi fick en vinter vi aldrig kunnat förutspå, då gick sjukfrånvaron upp eftersom lastarna jobbar utomhus och allt var tyngre och tog längre tid. Men den gick aldrig upp till den nivån, säger han.

I dagarna har AFA Försäkring beviljat närmare tre miljoner kronor till ett projekt på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd för att granska och förbättra arbetsmiljön för landets cirka 1 400 flygplanslastare. Tillsammans med Centrum för belastningsskadeforskning vid högskolan i Gävle ska arbetsskadestatistik, arbetsorganisation, schemaläggning, fysisk och psykosocial arbetsmiljö kartläggas.

Conny Petrini anser att bolagen planerar utifrån en teoretisk trafikmodell. I praktiken kommer och lyfter flyg sällan när de ska. Det blir förskjutningar och även om de ska vara fyra lastare på ett flygplan, spricker schemat om planet inte är i tid. Den snabba lösningen blir att dela på lastarna, och så är kedjan igång.

– Det blir många missar och dålig kvalité, men de som slits ut är vi på lastningen. Vi ska hela tiden jobba i kapp på för få lastare. Det är en planeringsfråga, bestämmer företaget att vi inte ska vara fler så blir det så.

Anders Lindström, från SAS, säger att bolaget ser över bemanning, scheman och sjukfrånvaro just nu. Till hösten ska bolaget rekrytera 22 nya heltidstjänster.

152 400 ton

Cirka 550 lastare arbetar för SAS Ground Services på Arlanda.
Utöver SAS Ground Services finns två markservicebolag på Arlanda: Menzies Aviation och Nordic Aeoro.
Förra året fraktades 152 400 ton gods på Arlanda.
16,1 miljoner passagerare reste fram och tillbaka.