Rapporten Happy hour i paradiset visar att turismen är en av orsakerna till ett ökat alkoholintag på många destinationer.

– Det är viktigt att man känner till att ens eget beteende på semestern påverkar lokalbefolkningen, säger Sara Heine från nätverket Schyst resande.

Studien riktar in sig på Thailand, ett stort turistmål, och ”up coming” Kambodja, ett land med ökande turism, men drar också större paralleller till resande. Svenskar reser allt längre bort, vill ha mer äventyr, fler paradisstränder. Samtidigt får en växande medelklass på många resmål mer pengar att resa för inom regionen.

Begrepp som koppla av, njuta, belöna sig, komma bort från vardagen hänger ihop med både semester och alkohol.

– Turismindustrin är en bra arena för alkoholindustrin, säger Sara Heine.

Tillåtande turister
Turister förändrar också sitt beteende utomlands, fler saker känns tillåtna. Den sociala kontrollen upphör.

– Jag har flera kompisar som testat droger på sin första backpackerresa, säger Sara Heine.

– Kanske tycker man att det är exotiskt att resa som backpacker, klättra upp på ett berg och röka opium och dricka risbrännvin. Man kanske har en känsla av att man reser på ett bra sätt.

Sprider vanorna

Men när en turist åker hem kommer nästa. Var och en är en del i massturismen.

I Kambodja upplever frivilligorganisationer som varit på plats länge en ökad alkoholkonsumtion hos lokalbefolkningen. Unga dras till turisterna och drickandet som de för med sig. Turisterna kommer, dricker extremt mycket en vecka eller två och åker sedan hem till ett lugnare liv.

– Men ungdomar som bor där riskerar att hamna i en konstant ”semesterkonsumtion”, säger hon.

Död och ohälsa
I Thailand står nu alkohol bakom tio procent av ohälsa och för tidig död.

Forskningen är bristfällig i många länder kring alkohol och resande. Det gör det också svårt att mäta förändringar, att se problemen och att försöka få tillstånd en förändring.

Schyst resande har sett en förändring hos resebolag de senaste åren. Till exempel har gemensamma barrundor till stor del försvunnit.

– Resebolagen måste tänka på hur man marknadsför sig, säger Sara Heine.

FAKTA / Schyst resande:
Nätverket Schyst resande startade för två år sedan och har som mål att lyfta de sociala och ekonomiska baksidorna av resandet i världen. Bakom Schyst resande står barnrättsorganisationen Ecpat Sverige, Fair Trade Center, Hotell- och restaurangfacket, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska Kyrkan och Unionen.