Arlanda tisdag. Julia Egrelius Stålberg är tillbaka på jobbet efter den påtvingade ledigheten, fast i dag började hon klockan 07.00, tre timmar senare än vanligt. Även om Arlanda är öppet är kunderna få. — Vi har använt tiden till att storstäda, berättar hon.
 

Vulkanutbrottet på Island har gjort många anställda på Arlanda sysslo-lösa. Företagen uppmanar, eller pressar, dem att ta ledigt.

– Man har rätt till lön. Det ska vara frivilligt att ta ut ledighet, säger Petri Perälä, ordförande i Transports avdelning 46 med ungefär 900 medlemmar på Arlanda.

På den punkten finns ingen tvekan, enligt Dan Holke, chef för LO-TCO Rättsskydd.

– De som står till arbetsgivarens förfogande ska ha lön – även om arbetsgivaren skickar hem dem, betonar han.

Facket säger nej
I tisdags förhandlade SAS med facken om sänkt lön och kortare arbetstid med IF Metalls krisavtal som förebild. Transport säger nej.

– Vi ligger på 20 618 kronor i månaden plus tillägg – hälften av medellönen på SAS. Om vi går med på lönesänkningar betyder det att många av våra medlemmar får lägre a-kassa, säger Conny Petrini, ordförande i lastarklubben.

Julia Egrelius Stålberg jobbar åt SSP, som driver ett 40-tal restauranger, barer, caféer, butiker och kiosker på Arlanda. Hon var hemma i fredags och måndags, men hade hellre jobbat. Nu blir hon av med två lediga dagar.

– Det är inte mitt fel att jag inte jobbade. Jag hade tänkt använda mina lediga dagar för att åka på min systers 40-årsdag. Nu vet jag inte hur det blir, men min chef säger att de ställer upp för mig om jag ställer upp för dem, berättar hon.

Vädjar om en välvillig inställning
I början av veckan bjöd Flygarbetsgivarna in de tre största fackförbunden inom flyget – Transport, Svensk Pilotförening och Unionen – till ett krismöte.

– Företagen har alla kostnader kvar samtidigt som de inte får in en enda krona. Vi har vädjat om en välvillig inställning. Flera medlemsföretag förhandlar med facket om lokala uppgörelser, berättar Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef på Flygarbetsgivarna.

I tisdags skrev SSP och Hotell- och restaurangfacket på ett avtal som gäller i en vecka från och med i onsdags. Det innebär att de anställda kan ta ledigt med viss ”rabatt”, bland annat stanna hemma åtta timmar och senare jobba in sex, ta ut fyra semesterdagar och få den fjärde på köpet.

– Ledigheterna är frivilliga. Våra medarbetare har visat stor förståelse för situationen, säger Lars Edengren, vd för SSP.
Men Martin Storm, fackklubbens ordförande på SSP, har pratat med flera medlemmar som inte tycker att de hade något val.

– Vi håller inte med om att alla ledigheter var frivilliga. Det framförde vi under förhandlingarna, säger han.

Värsta krisen sen 1979
För Nordic Aero, som bland annat sköter bagage, avisning och städning av flygplan, är detta den värsta krisen sedan starten 1979.

I tisdags jobbade nästan lika många av företagets lastare som vanligt. På onsdag förmiddag var Arlanda stängt igen. För sjunde dagen i rad var många anställda hemma med lön.

Thomas Hiller är lastare sedan tio år och fackligt aktiv.
 
– Vi har tagit oss igenom kriser förut. Det har gjort företaget starkare. Även om företaget står för en linje och vi i facket för en annan lyckas vi samarbeta, anser han.

Transport har under senare år inte gått med på sänkta löner. Däremot har många lokala avtal blivit sämre: Det har blivit fler timanställda och deltidare.

– Men vi ska inte ta det ekonomiska ansvaret för ett vulkanutbrott på Island. Det vore orimligt, tycker Thomas Hiller.

 

FAKTA / SAS i norge permitterar

SAS i Norge har varslat 2 500 markanställda om permittering sedan i måndags.
I Sverige upphörde permitteringarna i stort sett i slutet av 1990-talet.
Statsbidraget drogs in 1995 liksom den tidigare finansieringen från arbetsgivaravgiften.
De som permitteras får full lön.
Tidigare betalade permitteringsfonden 60 procent av företagens kostnader.