Åtta anställda på en hamburgerrestaurang i Malmö tvingades stämpla ut för att gå på toaletten. När det var ont om gäster fick de sitta ombytta och vänta in en rusch på jobbet. Utan att få betalt.

När franschisetagaren Nordic Service Parnter (NSP) tog över verksamheten på en Burger King-restaurang i Malmö förra våren ändrade den nya chefen arbetsvillkoren. Det är i alla fall flera av de anställdas version.

– När man behövde kissa sa de nej, då förlorar vi pengar, du måste stämpla ut, säger Ahmand Al-Alawi till tidningen Hotellrevyn.

– Vi fick inte prata med varandra om det inte gällde Burger King, säger Martina Ljungberg.

 – Många är unga och det är kanske deras första jobb. De vet inte vilka rättigheter de har och kan tro att det är så på alla arbetsplatser. Det är tydligt att de vill utnyttja unga människor, säger Ronja Åkerberg till tidningen.

Långa obetalda "raster" med närvaroplikt
De är tre av över tjugo anställda som slutat på restaurangen sedan förra våren. Suzanne Jensinger på HRF:s avdelning i Malmö förhandlar för åtta av de tidigare anställda. Hon har också kontaktat två fackliga ombud på andra snabbmatsrestauranger för att få en uppfattning om det är ett större problem.

– Det verkar vara så utan att ha sett allt underlag. De fackliga ombuden har bekräftat vad de andra säger när det gäller raster, säger hon till LO-Tidningen.

Det handlar om väldigt långa raster där de anställda tvingats stämpla ut. Och därmed inte fått betalt, samtidigt som de ska befinna sig i restaurangen ombytta och redo om gäster dyker upp.

– Det finns tillfällen där de har haft mycket långa raster som inte kan förklaras, säger Suzanne Jensinger.

Låg kunskap
Hon har träffat NSP i en första förhandling och begärt lönekrav för utstämplingarna. Men bolaget har ännu inte tagit ställning.

– Både personalchef och vd har sagt att om det har gjort fel så ska de rätta till det. Det är vad jag förväntar mig. 

Parterna ska träffas igen efter påsk. LO-Tidningen har ringt runt till flera av HRF:s avdelningar. Där säger ingen känna till liknande problem i det egna området. 

– Men till saken hör att de som jobbar i de här kedjorna, många unga och med invandrarbakgrund, har väldigt låg kunskap om sina rättigheter, säger Pim Van Dorpel på Stockholmsavdelningen.

Där har man dragit igång en facklig utbildning för ickemedlemmar inom snabbmatsbranschen.

– Under utbildningarna hör vi rykten om sådant här. Men än så länge inget vi har kunnat förhandla om. Jag tror att det kommer ju fler utbildningar vi har och ju mer kunskap folk får, säger Pim Van Dorpel.