Bussföraren Berndt Eriksson får efter en upphandling ny arbetsgivare i höst. Men företaget kräver utdrag från polisens belastningsregister när förarna söker om sina jobb. Berndt Eriksson vägrar i protest.
 

Busschaufförer som söker om sina jobb hos den nya arbetsgivaren måste skicka med ett utdrag från brottsregistret. Men en förare vägrar.

– Det är en falsk trygghet. Inget register i världen garanterar hur det ser ut om ett år. Alla kan hamna snett, säger han.

Berndt Eriksson har kört buss i fem år. Sedan oktober kör han på heltid för Länstrafiken Sörmland i Gnesta. I början av året vann Nobina, före detta Swebus, upphandlingen över Buslink som driver trafiken i dag.

Så i augusti får busschaufförerna ny arbetsgivare. Personalen är uppsagd och den som vill fortsätta köra efter sommaren får söka sitt jobb på nytt.

"Principfråga"
Men Berndt Eriksson är inte intresserad av att fortsätta köra för Nobina. Han protesterar mot att arbetsgivaren kräver utdrag från polisens belastningsregister. Enligt honom har de anställda inte fått information om varför utdraget är nödvändigt.

– Det är en principfråga. En arbetsgivare ska inte få veta vad som helst om de anställda, säger han.

Berndt Eriksson är medlem i facket, men har inte vänt sig dit.

Kommunal har inte kunnat påverka upphandlingen, eftersom facket inte fått vara med vid förhandlingarna. Fack och arbetsgivare har ändå träffats, men utdragen ur brottsregistret har inte fått någon större betydelse i diskussionerna.

– Kravet på registerutdrag är inte det stora problemet, det krävs på andra arbetsplatser också. Men att upphandlingen inte tar hänsyn till övergång enligt las gör att det blir godtyckligt vem som anställs eller förlorar jobbet, säger Christina Södling, Kommunals ordförande sektion 10 i Nyköping.

"Standard i branschen"
Enligt Länstrafiken Sörmland spelade Nobinas krav på registerutdrag ingen roll när de olika anbuden bedömdes – och det företaget fick uppdraget.

– Men jag kan tänka mig två anledningar till varför utdraget behövs, säger områdeschefen Göran Gullbrand. Det förekommer ekonomiska transaktioner i jobbet och många skolbarn åker med bussen. Om skolpersonal ska kollas så borde väl bussförarna också göra det.

Rolf Kolmodin, kommunikationschef på Nobina, förklarar varför företaget kräver utdragen:

– Vi har gjort så i många år, det är standard i vår bransch. Om den som söker har gjort en liten förseelse för länge sedan är det inte avgörande för att få jobbet. Men vi ser allvarligare på bedrägeri- och våldsbrott, eftersom våra chaufförer ska vara pålitliga och förtroendeingivande mot passagerarna, säger han.

Bland Berndt Erikssons arbetskamrater är det många som kommer att söka om sina jobb. Men enligt honom är det få som vet vad det är för uppgifter arbetsgivaren vill ha.

– Folk kommer och frågar mig och tror att det är fortkörning som ska kollas. Men det syns inte i belastningsregistret. Arbetsgivaren vill se om du dömts för något brott som kan ge fängelse, säger Berndt Eriksson.

Trend
Han har ingenting emot andra kontroller, som att drogtestas på jobbet, eftersom det har med säkerheten att göra. Men han ser en trend, där arbetsgivare kräver information som inte är relevant för jobbet i övrigt.

Och han oroas över att det blir allt svårare för den som en gång blivit straffad, att konkurrera på arbetsmarknaden.

– Det krävs lagstiftning som gör det olagligt för arbetsgivare att ta del av registerutdrag, även om de lämnas frivilligt, säger han.


FAKTA / Nästan 1,5 miljoner människor är listade

Innehåller uppgifter om 1.430.000 personer.
Där finns fakta om penning- och dagsböter, villkorlig dom, skyddstillsyn, vård inom social­tjänsten, åtalsunderlåtelse, besöksförbud, utlämning, fängelse, sluten ungdomsvård och rättspsykiatrisk vård.
De flesta uppgifter tas bort tio år efter att straffet avtjänats. Böter tas bort efter fem år.
2008 lämnades 123.570 utdrag för enskilda personer, en tredubbling jämfört med 2003.
I en kartläggning från 2007 krävde 28 procent av arbetsgivarna information från registret inför en anställning
Källa: Rapporten Ögonbindlar i stället för öppenhet