I AM A MAN

 

Actions Speak Louder Than Words

 

ORGANISE OR STARVE

 

WHEN IS THIS GOING TO END

 

Never forgotten

 

WIR

HABEN

EIN

RECHT

AUF

ARBEIT

 

VOTES FOR WOMEN

 

Who Approved THE WAR IN – VIETNAM??

 

lesbijka na prezydenta

 

 

 

Ratify ERA NOW!

 

 

 

STRAJK P. W.

 

   

KONSTRECENSION. Vad händer när man återanvänder slagord eller paroller från olika demonstrationer och aktioner? Om man placerar dem i ett nytt sammanhang, men även på en annan plats än där de ursprungligen användes.

Det är precis det som den amerikanska konstnären Sharon Hayes (född 1970) undersöker i sitt pågående performanceprojekt "In the Near Future" (2005-2009).

På ett lika direkt som inspirerande sätt visar hon hur de skrivna orden kan aktiveras och bli till handling i ett nytt sammanhang utan att förlora i värde.

Budskapet förändras
När hon 2005 ställde sig framför St. Patricks katedral på Manhattan, New York, med ett plakat med texten "I Am a Man" blev budskapet förstås ett helt annat än när samma ord användes av strejkande afroamerikanska arbetare i Memphis 1968.

Eller som när Sharon Hayes för två år sedan i centrala London genomförde sin enmansdemonstration under parollen "When is this going to end" eller i Wien med kravet "Wir haben ein recht auf arbeit".

Bilder på hennes performance från de redan nämnda städerna samt från Bryssel, Paris och Warszawa visas i Göteborgs konsthall som diabildsprojektioner i olika format från sammanlagt tretton projektorer.

Retoriktest
Det handlar inte om ett nostalgiskt försök att återuppföra historiska protestaktioner och demonstrationer, utan mer om ett sätt att ladda en offentlig plats med ett tydligt politiskt budskap.

Utan tydliga avsändare till slagorden blir det retoriken och möjligheterna i det offentliga rummet som testas.

Reaktionerna i centrum
I dokumentationen är det också reaktionerna som uppstår och de möten som sker på de offentliga platser där hon utför sina aktionsliknande performance som står i centrum.

Stående framför alla bilderna blir jag samtidigt nyfiken på vad det egentligen är som jag ser. Även om inte alla slagord känns lika välbekanta är det lätt att identifiera dem som just mer eller mindre kraftfulla slagord.

Med verket "In the Near Future" visar Sharon Hayes hur intimt språk och handling hör ihop.

Samma modell som förebild
Intresset för att visuellt gestalta och praktiskt iscensätta politisk retorik och kritiskt granska hur historier skapas och återberättas delar Sharon Hayes med sin medutställare Andrea Geyer (född 1971). Förutom två gemensamma verk, presenterar de tre konstverk var i utställningen.

I "Intaglio" från 2008 synliggör Andrea Geyer en fascinerande historia genom att fotografera ett antal statyer i New York som alla har en sak gemensamt. Skulpturerna från första delen av 1900-talet har nämligen alla haft samma kvinnliga modell, Audrey Munson, som förebild.

Utställning: Andrea Geyer och Sharon Hayes.
Museum: Göteborgs konsthall.
Pågår t o m: 18 april 2010.

Thomas Olsson

Skriv ett e-postbrev till kulturredaktörn