Inhyrda reportrar kampanjar för Svenskt Näringsliv
Svenskt Näringsliv hyr in kända journalister för att angripa LO i avtalsrörelsen. Senast handlar det om en påstådd dubbelmoral när det gäller säsongsanställningar.
Det skriver tidningen Expressen i sin nätupplaga och förklarar att arbetsgivarna är ute efter att vinna opinionen i ett känsligt läge av avtalsförhandlingarna.
– Jag blir så häpen över att Svenskt Näringsliv ägnar sig åt sånt här, säger LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin till Expressen.
Tungviktare
I höstas anlitade Svenskt Näringsliv PR-byrån JKL för att skapa en sajt, som gör webb-tv om avtalsrörelsen. Med avtalsprojektet arbetar bland annat Mats Bergstrand, tidigare chef för DN Debatt, Niklas Ekdal, tidigare politisk redaktör på Dagens Nyheter och Niclas Grunewald. tidigare TV4-journalist.
På torsdagskvällen presenterade sajten en film om LO:s semesteranläggning Riva del Sole i Italien, där många är säsongsanställda och enligt JKL-konsulterna skulle det visa på LO:s dubbelmoral, eftersom kravet på rätt till heltid är en del av LO-förbundens gemensamma avtalsplattsform.
Expressen kan konstatera att anklagelserna inte stämmer. Wanja Lundby-Wedin förklarar att LO anser att säsongsanställningar kan vara naturligt – inte minst i hotell- och restaurangbranschen och vänder sig mot att JKL-konsulternas film presenteras som journalistik.
– Jag tycker det är upprörande att de gör så här då vi har avtalsförhandlingar som är i ett känsligt läge. De har gjort en ordentlig tabbe, säger LO:s ordförande till Expressen.
"Extremt objektivt"
JKL har ingen förståelse för kritiken och Svenskt Näringslivs Nicklas Mattsson, som är ansvarig för sajten, säger att det inte är en kampanjsajt.
– Det är extremt objektivt om hur en avtalsrörelse går till, säger han.