Nära kontakt mellan arbetsförmedlare och arbetsgivare underlättar för dem som varit arbetslösa länge. I projektet Jobbnätet förkortades tiden till jobb med sex procent.

När jobb- och utvecklingsgarantin infördes i juli 2007 lanserades samtidigt arbetsmetoden Jobbnätet på bred front.

Tanken var att snabba på ”matchningsprocessen” genom färre arbetslösa per arbetsförmedlare, som i sin tur skulle ha täta kontakter med arbetsgivare. Metoden hade prövats i flera vändor från 2003 och visat sig vara effektiv.

Nu har Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering (IFAU) skrivit en rapport om Jobbnätet i den form som genomfördes på fyra arbetsförmedlingar i Stockholm mellan 2006 och 2007.

Knappt 300 personer som varit utan jobb i minst sex månader deltog.

22 dagar snabbare
Rapporten visar att tiden det tog att få jobb minskade med sex procent, eller 22 dagar, i förhållande till en jämförbar grupp inom dåvarande aktivitetsgarantin. När subventionerade anställningar som nystartsjobb och arbete med anställningsstöd räknades in blev effekten kraftigare: två månaders kortare tid.

En relativt stor effekt, är IFAU:s bedömning, med tanke på att långtidsarbetslösa är en utsatt grupp.

– Vi kom fram till att besparingen förmodligen överstiger den extra kostnaden, säger utredaren Linus Liljeberg på IFAU.

Deltagarna räknades som relativt ”jobbklara”, de behövde alltså inte några förberedande åtgärder. I första fasen fick de en ”strukturerad heltidsaktivitet”: coachning individuellt och i grupp.

Den andra fasen var en ”förberedande anställning”, oftast en introduktionspraktik hos arbetsgivare med som behövde rekrytera.

Tredje fasen hade målet varaktig anställning och innehöll utvecklingssamtal med förmedlare, arbetsgivare och praktikant.

Stor lansering

Jobbnätet lanserades stort för att användas inom jobb- och utvecklingsgarantin. Men så har inte riktigt blivit fallet, visar studier från Arbetsförmedlingen och Riksrevisionen. Förmedlarintensiteten är lägre och arbetsgivarkontakterna färre.

– Vi förstod att om man ökar volymerna så behöver man säkert modifiera metoden, och så har nog skett, säger Malin Blomgren, som var projektledare när metoden infördes på Arbetsförmedlingen.

Men hon anser också att rapporten kan bli en påminnelse till den egna organisationen:
 
– Vi körde en stor drive 2007 och så har det blivit en metod bland andra, säger hon.