Mobben handlade för $9 000
RÖRELSER (4): Nu finns det morotsaktivister i ett tiotal länder i världen.
Carrotmob handlar om konsumentmakt, att gå samman för att få företag att ta ett större socialt och/eller ekologiskt ansvar.
Morot? Jo, här gäller ”omvänd bojkott”. Istället för att peka ut syndarna, hyllas och gynnas de goda exemplen.
Miljösatsningar belönas
I mars 2008 utmanade grundaren Brent Schulkin ett tjugotal affärer i San Francisco och lovade den som gjorde tydligast miljösatsning att han skulle storma affären med kunder en kommande lördag.
Mobben handlade för drygt 9000 dollar den dagen, och affären miljöanpassade hela belysningsanläggningen.
Snart i en butik nära dig
En restaurang i Helsingfors bytte både belysning och kylskåp några månader senare efter ett liknande morotsanfall. Finland är för övrigt ett av rörelsens starkaste fästen, med 5000 sympatisörer i Helsingfors och Tammerfors (i Finland heter det morotsmaffia).
I Sverige har Göteborg smygstartat och Stockholm lär ligga i startgroparna, liksom Bremen, Ottawa och Karachi.
Läs också: Rörelser (1): Klockor, inte krig.
Läs också: Rörelser (2): 10.000-årsklockan.
Läs också: Rörelser (3): Couchsurfing.
Läs också: Rörelser (5): Guerilla Gardening.
Sven Cahling
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktörn