Vårdpersonal har det farligaste jobbet ute på vägarna. Sedan 2005 skadar sig fler vårdanställda än yrkesförare i trafikolyckor.

– Kommuner och landsting måste ställa höga krav på trafiksäkerhet i sina upphandlingar, säger Magnus Lindholm, analytiker på Vägverket.

LO-tidningen har sammanställt och bearbetat de senaste årens statistik från Arbetsmiljöverket, dit arbetsgivarna måste anmäla när anställda råkat ut för trafikolyckor.

  Läs också: Artikeln "Plötsligt smällde det till bakifrån" 2010-02-05
   

Att vara ute på vägarna som yrkesförare har alltid inneburit en risk för att skada sig i trafiken. Så sent som 2004 drabbades också yrkesförare av de flesta trafikolyckorna på arbetstid. Sedan dess har det totala antalet anställda som råkat ut för trafikolyckor på arbetstid gått ner.

Men från 2005 ligger vårdpersonal i topp.

Orsakerna är många.

Mer vårdpersonal på vägarna
Som LO-Tidningen har uppmärksammat i de senaste numren har antalet platser i äldreboende kraftigt minskat under 2000-talet. Att fler äldre bor kvar i hemmen betyder att mer vårdpersonal har fått ge sig ut på vägarna och därmed utsätta sig för fler trafikfaror.

Det är en bild som bekräftas av Majlis Sirén, huvudskyddsombud på Kommunals sektion för det privata vårdföretaget Carema i Stockholm.

– I och med att det blir mer och mer hemtjänst och färre och färre äldre som får bo i äldreboende så blir olyckor vanligare. Så är de här stackarna så himla stressade. De ska på kort tid hinna gå in till de äldre och hinna göra någonting och så ska de samtidigt hitta en parkeringsplats till sin bil. Stressen är nog det värsta för alla.

Analytikern Magnus Lindholm på Vägverket anser att politikerna måste ta ansvar.

– Kommuner och landsting bör ställa höga krav på trafiksäkerhet i sina upphandlingar. Jag tror att de som kör i jobbet och får lite krav på sig också tänker på säkerheten mer i den privata körningen, säger han.

Bältesvarnare
Ett sätt är att ställa krav på att företag som vinner upphandlingar har nytillverkade tjänstefordon med den nya typen av bältesvarnare.

– De låter ju så illa att man inte vill åka utan bälte och många arbetsplatser har ganska nya bilar i trafik, säger han som tycker att det är alldeles för lite när ungefär 95 procent använder bilbälte.

Huvudskyddsombudet Majlis Sirén ser ingen större skillnad mellan privata och offentliga arbetsgivare när det gäller vårdpersonalens stress i trafiken.

– Jag träffar många arbetsplatsombud från både privat och kommunal verksamhet och de vittnar alla om att det har blivit betydligt stressigare överallt, säger hon.

I Stockholm har dock privatiseringarna gjort att fler vårdanställda tar sig runt med bil.

Privata bolag konkurrerar i upphandlingen ofta med att de kan ge service inom större områden där personal tar sig runt med bil.

Kommunens team har mindre områden och använder oftare cykel.

Effektiviseringskrav
Anders Hagberg, ordförande i Kommunals avdelning väst i Göteborg, är inte förvånad över utvecklingen:

– Vi har ännu inte drabbats av samma privatiseringsvåg som i Stockholm. Men effektiviseringskraven har ökat överallt. Inom hemvården får man allt fler vårdtagare per anställd, vilket gör att man får kortare tid mellan varje vårdtagare.

Majlis Sirén efterlyser en större förståelse hos Försäkringskassan för de personer som drabbas av trafikolyckor i jobbet.

– Med de nya reglerna hos Försäkringskassan måste de som råkat ut för någonting alltid börja jobba så fort. Har du varit med om en krock eller blivit påkörd bakifrån är det en otäck upplevelse och man måste hinna bearbeta det, ibland psykiskt men framför allt fysiskt.

– Den tiden får man inte i dag.

FAKTA / Bättre trafiksäkerhet
Många LO-fack arbetar aktivt med en bättre trafiksäkerhet för sina medlemmar. Flera är sedan länge medlemmar Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF). Två av dem har dessutom just avslutat projektet Seko och Transport för nollvisionen.

 

FAKTA /  3.095 trafikskadade i jobbet på fem år — 37 döda

 
   

Under 2004 till 2008 skadades 3.095 personer i bil i jobbet, 1.225 av dem så allvarligt att de blev sjukskrivna längre tid än 14 dagar.
37 personer har dött på vägarna mellan 2004 och 2008 när de varit på uppdrag i tjänsten. Under 2008 omkom en fotograf, en undersköterska, en servicemontör och en företagssäljare.
För män har antalet personskador minskat under hela den period LO-Tidningen har kartlagt. Samtidigt har alltfler kvinnor råkat ut för olyckor. Från 2007 har det totala antalet olyckor minskat.
De senaste åren har vårdpersonal konstant drabbats av flest olyckor, med yrkesförare på andra plats. Poliser och annan säkerhetspersonal är också utsatta grupper.