Posten undersöker flera sätt att krympa terminalen i Umeå utan att frångå turordningen. Men terminalen är liten, och det gör det svårt att lägga schema om inte alla kan videokoda, hävdar Postens produktionschef.

 

Posten och Seko är överens om att postterminalen i Umeå har en övertalighet som motsvarar 14 heltidstjänster.

 

Men facket gick i taket när ledningen i förra veckan ville frångå turordningen och säga upp sex trotjänare med upp till 39 års anställningstid. Seko kan inte godta arbetsgivarens motivering: att de sex inte är tillräckligt snabba på ett arbetsmoment som kallas videokodning.

 

De lokala förhandlingarna strandade. En central förhandling kommer att hållas någon gång i nästa vecka.

 

– Till dess försöker vi, tillsammans med Seko centralt, att hitta en utväg, säger Peter Brännström, chef för produktionen inom Posten Meddelande AB. Vi ska se på alla alternativ som står till buds. Finns till exempel ytterligare möjligheter till omplacering som vi inte har prövat?

 

Rävsax

 

Men för dagen är beskedet fortfarande att de sex trotjänarna riskerar uppsägning. Terminalen i Umeå är speciell därför att den är så liten, hävdar Peter Brännström. För att skapa fler heltidstjänster har terminalen, med fackets goda minne, tagit på sig mer videokodning än andra terminaler.

 

– Det har gjort det nödvändigt att lägga ut videokodning på alla anställda. Annars går det inte att lägga ett vettigt schema nattetid.

 

Den enklaste utvägen vore att ta bort den extra videokodning som terminalen i Umeå har tagit över från andra terminaler, anser Peter Brännström. Men då blir övertaligheten i Umeå stiga till bortåt 20 heltidstjänster.

 

– Därför sitter vi i en rävsax.

 

Volymerna minskar

 

Posten har länge vetat att mängden brev kommer att minska. Tekniska förändringar pågår på alla terminaler. Den manuella sorteringen minskar, samtidigt som anställda har utbildats till bland annat maskinoperatörer och underhållstekniker.

 

Men nedgången i brevvolymerna har gått snabbare än Posten kunde ana. Lågkonjunkturen har skyndat den.

 

– I framtiden måste Posten bli effektivare, ha färre terminaler, och lägga teminalerna där det finns järnväg, eftersom flyg är för dyrt, bedömer Peter Brännström.

 

– Det finns ett jättebehov av att, tillsammans med facket, hitta en modell för omställning och avveckling. I den bästa av världar skulle vi redan ha den klar. Men det har vi inte.