Tidernas Saab
En resa genom Saabs historia från den första prototypen 1945 till den kris som nu verkar bli företagets sista.
Läs också: Artikeln ”Uppstickarbilen i våra hjärtan” 2010-01-22 |
1945 Saab som tillverkat flygplan sedan bolaget bildades 1937 hamnar i kris när kriget tar slut, företaget behöver nya, civila, produkter. |
Ur-Saaben – en strömlinjeformad läckerbit. |
1947 Den första bilen, Saab 92, med framhjulsdrift och flygplansinspirerad design presenteras. Serietillverkningen startar i december 1949. |
Saab 93 tillverkades som årsmodell 1956-1960. Den stora nyheten när bilen kom var den välvda odelade framrutan. |
1960 Saab 96 ser dagens ljus och blir en försäljningssuccé. |
1960 Kombin Saab 95 började som tvåtaktare … |
1966 … men tvåtaktsmotorn blev hopplöst omodern. Både 95:an och 96:an fick en ny V4-motor. |
1968 Saab 99 lanseras. Fem år senare kommer den i halvkombiversion. |
1973 Energikrisen lamslår bilindustrin och Saab drabbas hårt. |
1977 Den första praktiskt användbara turbomotorn för bilar börjar tillverkas. |
1978 Saab 900 gör debut. |
Modellen Saab 900 cabriolet lanserades 1986. |
1985 kom Saab 9000, som lanserades i en andra generation (bilden) 1992. |
1987 Ett rekordår för Saab med stora vinster och 134.112 tillverkade bilar. |
1990 Produktionskapaciteten blir för stor och Saab är åter i kris. Personbilstillverkningen läggs i ett eget bolag och GM köper halva bolaget. |
1994 Saab Automobile går med vinst 1994 och 1995. |
1997 Förluster igen, trots lanseringen av Saab 9-5. |
1999 lanserades Saab 9-3. Bilen kom i en ny generation 2002. |
2000 GM köper hela Saab Automobile. |
2008 Sedan 1990 har företaget gått med över 30 miljarder i förlust, enligt medieuppgifter. |
2009 Saabs svarta år. GM meddelar i början av året att Saab ska säljas, men i december kommer nedläggningsbeslutet. |
2009 Februari GM gör Saab självständigt inför en försäljning och en rekonstruktion inleds. Juni Koenigsegg Group sluter ett preliminärt avtal med GM om att köpa Saab. Augusti Förhandlingarna är i princip klara och rekonstruktionen upphör, men finansieringen är inte klar. September Kinesiska BAIC presenteras som tilltänkt delägare i Koenigsegg Group. Oktober Europeiska investeringsbanken beviljar ett lån på drygt fyra miljarder kronor under förutsättning att svenska regeringen ger statliga garantier och EU-kommissionen sitt god-kännande, men processen tar tid. December GM:s styrelse ger Saab en tidsfrist till årsskiftet för att hitta en ny köpare, men den 18 december kommer ändå nedläggningsbeslutet. |
2010 Januari Förhandlingarna fortsätter med två spekulanter: Spyker cars och Genii capital. Samtidigt ligger nedläggningsbeslutet fast och avvecklingen av Saab startar den 12 januari då två likvidatorer utses.Februari ? ? ? Den sista Saabbilen tillverkas – om det inte blivit klart med en försäljning. |