En resa genom Saabs historia från den första prototypen 1945 till den kris som nu verkar bli företagets sista.

Läs också: Artikeln ”Uppstickarbilen i våra hjärtan” 2010-01-22
1945 Saab som tillverkat flygplan sedan bolaget bildades 1937 hamnar i kris när kriget tar slut, företaget behöver nya, civila, produkter.
Ur-Saaben – en strömlinjeformad läckerbit.
1947 Den första bilen, Saab 92, med framhjulsdrift och flygplansinspirerad design presenteras. Serie­tillverkningen startar i december 1949.
Saab 93 tillverkades som årsmodell 1956-1960. Den stora nyheten när bilen kom var den välvda odelade framrutan.
1960 Saab 96 ser dagens ljus och blir en försäljningssuccé.
1960 Kombin Saab 95 började som tvåtaktare …
1966 … men tvåtaktsmotorn blev hopplöst omodern. Både 95:an och 96:an fick en ny V4-motor.
1968 Saab 99 lanseras. Fem år senare kommer den i halvkombiversion.
1973 Energikrisen lamslår bilindustrin och Saab drabbas hårt.
1977 Den första praktiskt användbara turbomotorn för bilar börjar tillverkas.
1978 Saab 900 gör debut.
 Modellen Saab 900 cabriolet lanserades 1986.
1985 kom Saab 9000, som lanserades i en andra generation (bilden) 1992.
1987 Ett rekordår för Saab med stora vinster och 134.112 tillverkade bilar.
1990 Produktionskapaciteten blir för stor och Saab är åter i kris. Personbils­tillverkningen läggs i ett eget bolag och GM köper halva bolaget.
1994 Saab Automobile går med vinst 1994 och 1995.
 1997 Förluster igen, trots lanseringen av Saab 9-5.
1999 lanserades Saab 9-3. Bilen kom i en ny generation 2002.
2000 GM köper hela Saab Automobile.
2008 Sedan 1990 har företaget gått med över 30 miljarder i förlust, enligt medieuppgifter.
2009 Saabs svarta år. GM meddelar i början av året att Saab ska säljas, men i december kommer nedläggningsbeslutet.
2009
Februari  GM gör Saab självständigt inför en försäljning och en rekonstruktion inleds.

Juni Koenigsegg Group sluter ett preliminärt avtal med GM om att köpa Saab.

Augusti Förhandlingarna är i princip klara och rekonstruktionen upphör, men finansieringen är inte klar.

September Kinesiska BAIC presenteras som tilltänkt delägare i Koenigsegg Group.

Oktober Europeiska investeringsbanken beviljar ett lån på drygt fyra miljarder kronor under förutsättning att svenska regeringen ger statliga garantier och EU-kommissionen sitt god­-kännande, men processen tar tid.
November Koenigsegg Group drar sig ur Saabaffären.

December GM:s styrelse ger Saab en tidsfrist till årsskiftet för att hitta en ny köpare, men den 18 december kommer ändå nedlägg­ningsbeslutet.

2010
Januari Förhandlingarna fortsätter med två spekulanter: Spyker cars och Genii capital. Samtidigt ligger nedläggningsbeslutet fast och avvecklingen av Saab startar den 12 januari då två likvidatorer utses.Februari ? ? ?
Den sista Saabbilen tillverkas – om det inte blivit klart med en försäljning.