Delade arbetspass är vardag för många, främst bussförare och vårdanställda. Men när det gäller tjänstemän i bussbranschen är det en nyhet som de inte måste acceptera, enligt en dom från Arbetsdomstolen som meddelades i dag.

Domen gällde tre driftsledare på bussbolaget Busslink i Stockholm. I februari 2008 fick de en del av sina arbetsdagar uppdelade i två pass. De skulle först jobba mellan 05 och 08 och sedan vara lediga i fyra timmar innan de började igen klockan 12 och slutade 16.20.

 

Fackförbundet Unionen ansåg att den nya arbetstidsförläggningen stred både mot tjänstemännens kollektivavtal och mot deras anställningsavtal, och tog fallet till domstol.

I dag slog Arbetsdomstolen fast att Busslink gjort fel. De delade passen strider inte mot kollektivavtalet, men däremot mot de anställdas anställningsavtal.

Även om arbetsledarna haft varierade arbetstider tidigare har delade dagar inte förekommit bland tjänstemännen i bussbranschen. Delade dagar var därför inget de kunde räkna med när de slöt sina anställningsavtal. Att införa delade arbetspass är då en långtgående förändring av arbetstiderna som arbetstagarna inte skyldiga att godta, slår domstolen fast.

Malin Wulkan, jurist på LO-TCO Rättsskydd, som drivit ärendet säger att domen är glädjande. För tjänstemän kan domen betyda att de slipper delade pass i framtiden. Men även för LO-anslutna, som betydligt oftare har delade arbetspass, kan domen även få betydelse.

– Domen visar att en förändring av arbetstidens förläggning kan vara en sådan väsentlig förändring som arbetstagarna inte behöver acceptera, och det kan gälla även i andra sammanhang, säger Malin Wulkan.