Fler varsel att vänta bland Saabs underleverantörer
Fler varsel är att vänta bland Saabs underleverantörer. Deras likviditet är pressad, enligt Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen.
– Redan när GM satte ut sin första frist för Saab till den 31 december 2009 började underleverantörer överväga att säga upp anställda, säger Svenåke Berglie.
– Vi har haft en lång nedgång från som mest 23.000 anställda i fordonsindustrin. Efter alla uppsägningar är företagen nere på personalkategorier som har långa uppsägningstider. De kan bli sittande med lönekostnader i sex – sju månader, utan att ha några intäkter.
I en sådan situation pressas företagens likviditet till det yttersta. För att skydda sig och undvika konkurs måste de agera i tid, enligt Svenåke Berglie.
Arbete för fullt
Men bilden är inte helt entydig. De leverantörer som ställer om Saabfabriken i Trollhättan för att tillverka nya bilmodeller, bland dem LKN Industry Automation, arbetar för fullt.
– Vi har inte fått några som helst direktiv om att stoppa de arbetena, bekräftar Paul Åkerlund, ordförande för IF Metalls klubb vid Saab. Vi har haft ett planerat produktionsstoppet över jul- och nyårshelgerna för att ställa om fabriken. På måndag den 11 januari börjar vi bygga nya bilar.
GM:s officiella besked om Saab är ”kontrollerad nedläggning”. Samtidigt har GM sagt att nya eller förbättrade bud på Saab får lämnas fram till torsdag 7 januari klockan 23 svensk tid.
Avvaktande
Både Paul Åkerlund och Unionens klubbordförande Anette Hellgren utgår från att GM kommer att granska alla bud seriöst. Men på frågan om GM verkligen vill sälja Saab ger de avvaktande svar.
– Mycket förändrades när GM beslutade att behålla Opel, anser Svenåke Berglie. Då fick GM ett intresse i den nya Saab 9:5-modellen. Opel och Saab är till stor del samma bilar. Vill GM verkligen släppa nya 9:5 till en konkurrent?
Som Svenåke Berglie ser det måste ”kontrollerad nedläggning” betyda att GM tar ansvar för de halvfabrikat, detaljer och färdiga produkter som nu ligger på lager hos Saabs underleverantörer. Det handlar om stora belopp.
Svagare fordonsindustri
På lång sikt kommer en nedläggning av Saab att försvaga hela det fordonsindustriella klustret i Sverige, enligt Svenåke Berglie.
– Det är inte bara vargstammen som är nära en kritisk gräns för överlevnad. Sverige måste ta sig samman och tänka som andra fordonsproducerande länder i Europa. Hur stor behöver industrin vara för att förbli livskraftig?
– Av Trollhättans kommuns 150 bilar är bara ett fåtal av märket Saab. Något sådant vore otänktbart i Frankrike och Tyskland, sedan må EU ha vilka upphandlingsregler som helst. Från mina år i Tyskland vet jag att om du kommer i en annan bil än Audi släpptes du över huvud taget inte in på Audis område.