Holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars ger sig inte. GM har fått ett nytt bud på Saab.

Mottagandet var delvis positivt.

Men kommunalrådet Gert-Inge Andersson (S) i Trollhättan jämför osäkerheten med tortyr.

– Det är nästan på gränsen till tortyr av medborgarna och de anställda på Saab när det kommer sådana här besked fram och tillbaka, säger han till TT.

Spyker har förnyat sitt bud på Saab Automobile, uppger företaget i ett pressmeddelande. Ett förslag med elva punkter har lämnats till GM. Där ska alla frågor som dök upp under den förberedande processen (due diligence) tas upp. Enligt Spyker ska budet undanröja alla hinder för en affär.

Bland annat ska lånegodkännandet från Europeiska investeringsbanken (EIB) inte längre behövas i första steget. Därmed skulle problemet med GM:s slutpunkt för en affär, den 31 december, ha undanröjts. Spyker vill ha svar från GM senast klockan 23.00 på måndagen.

GM ska överväga
Mike Stainton, talesman för Spyker vid PFPR Communications, vill inte kommentera ytterligare.

TT: När kan ni tänkas säga mer?

– Det beror naturligtvis på hur General Motors reagerar.

Enligt Stefan Weinmann, talesman för GM i Europa, ska förslaget övervägas.

– Efter att vi gick ut med vårt meddelande i fredags om avveckling har vi fått några bud, eller förfrågningar är nog ett bättre ord. Det här är en sådan. Vi ska utvärdera det, för vi har sagt att vi även under avvecklingsprocessen ska öppna för sådana förfrågningar, säger han till TT.

Men Gert-Inge Andersson (S) är avvaktande.

– Vi jobbar efter det som GM gick ut med i fredags. Vi kan inte hantera detta på annat sätt, vi har fått ett besked från GM att det ska vara en kontrollerad avveckling och det kör vi på nu.

Gör inte vågen
Inte heller Jöran Hägglund (C), näringsminister Maud Olofssons statssekreterare, gör direkt vågen. Han är försiktig i sina kommentarer.

– Jag har inte sett detaljerna (i det nya budet) men ytterst är det en sak för GM och Spyker att hantera.

Hägglund noterar också att Spyker inte klargör om EIB-lånet behövs på längre sikt eller inte.

Paul Åkerlund, ordförande i verkstadsklubben på Saab i Trollhättan, tycker däremot att det hela låter "jätteroligt". Han vill dock avvakta GM:s besked.

– Men det låter ju bra om man lyckas ta bort de eventuella problem som fanns. För det var oerhört nära att det blev en uppgörelse i fredags.

"Visst sjutton är det positivt"
Även Anette Hellgren, ordförande i Unionen på Saab, är positiv till Spykers envisa intresse.

TT: Tror du det finns någon bärkraft i det?

– De har ju suttit med i diskussionerna så de kanske vet mer hur GM tänker, som inte vi vet. Men visst sjutton är det positivt när någon är intresserad av oss. Det är ju så vi har känt hela tiden, att detta är för bra för att läggas ned.

Även bilanalytikern Matts Carlsson i Göteborg gillar Spykers envishet.

– Hade korten spelats lite mer professionellt från början, inklusive regeringens agerande, så hade sannolikt även andra intressenter kommit fram. Det har lämnats en tråkig och negativ bild av Saab, säger Carlsson till TT.

Fack vädjar till GM
Flera fackförbund går nu samman och vädjar till General Motors att vänta med nedläggningen av Saab.

Under söndagkvällen gick ordförandena för IF Metall, Sveriges Ingenjörer och Unionen ut med ett öppet brev till GM:s styrelse där de vill att GM skjuter upp genomförandet av Saabs avvecklingen.

– När nu budgivaren återkommer med ett bättre och nytt underlag är GM skyldigt, enligt vår uppfattning, att ta den möjligheten, säger Stefan Löfven, ordförande för IF Metall, till TT.

Löfven säger att han utgår ifrån att GM vill Saabs och sitt eget bästa.

– Det är klart om man kan sälja bolaget måste det vara en fördel även för GM.

Brevskrivarna avslutar sitt brev med att peka på att "vid sidan av mänskligt lidande blir kostnaderna för ägare, anställda och alla berörda av en avveckling mycket höga. Vi vädjar därför till styrelsen för General Motors att noga överväga initiativ från kvarvarande intressenter".

Inga ryssar bakom Spykers nya bud
I Spykers nya bud på Saab finns inte längre de kontroversiella ryska storägarna med, enligt uppgifter till Svenska Dagbladet. Ett av huvudskälen till att General Motors inte accepterade det tidigare budet uppges ha varit att GM inte velat släppa känslig teknologi till ryska intressen. Enligt Svenska Dagbladets källor har det nu skett förändringar i ägarstrukturen bakom budet.

– Det som har uppfattats som problem i ägarbilden är löst, säger en källa till tidningen.

TT