Att köra över folk är något som drabbar många förare. På fackspråk heter det PUT – person under tåg. Under Mira Gartz drygt två år som förare har det varit nära en gång. En man var nere på rälsen mitt i morgonrusningen, men han hann upp och hon hann bromsa. Den dagen blev det inget mer körande.
 

Arbetsmiljö och ägarförhållanden. De två frågorna är viktigast för tunnelbaneförarna i Stockholm som i början av november återigen fick en ny arbetsgivare. 

Varje dag sker över än en miljon resor med Stockholms tunnelbana. I en dunkel barack vid Alviks station trängs några av förarna. Här fikar de, äter, tittar på tv, virkar, läser tidningen och pratar samtidigt som årets första råa snöslask öser ner utanför. Men värmen inne i baracken går inte att klaga på.
I köket sitter en lapp om att högst sju personer får vistas här samtidigt. Men det är minst tre gånger så många som rör sig in och ut i de trånga lokalerna.

– Lappen kom upp efter en mätning av luften här inne. Att få nya lokaler är verkligen prioriterat, säger tunnelbaneföraren Thomas Witting som också är skyddsombud.

Trångt
Den kvalmiga luften befinner sig lite väl långt bortom en mysig hemma hos-känsla, och rast och ro är heller inte riktigt det första som slår emot en här inne.

– Det kan bli väldigt trångt och stressigt när man vill äta lunch, säger Vasilis Klitsinaris som har kört tunnelbana någonstans mellan ”två och tre decennier”.

Arbetstider är annars det som vållar mest diskussioner, enligt Thomas Witting. Förarna söker sina tider en gång om året. Och den som har jobbat längre får förtur om två vill ha samma schema. Det finns fasta tider, tidiga eller sena pass.

Och så finns det dagkommenderade förare som ska täcka upp för sjuka och vakanser. De får sitt schema tre dagar i förväg. Oavsett tjänst är arbetstiderna ofta svåra att kombinera med barn, säger Thomas Witting.

Policy för ensamstående
En av dem som har det problemet är Mira Gartz. Hon vet att hon börjar någonstans mellan 04.30 och 06.30. Och hon kan sluta senast 17.00. Själv vill hon ha en ramtid med senaste sluttiden 15.00. Men hittills har kampen inte varit framgångsrik.

Arbetstiderna gör att hon aldrig lämnar sitt barn på dagis. Och hon vet aldrig mer än tre dagar i förväg när hon kan hämta.

– Jag har en sambo, men han har ju också ett jobb. Vi har väldigt svårt att planera vårt gemensamma liv, säger hon.

För ensamstående föräldrar hade Veolia, som körde tunnelbanan fram till början av november, en särskild policy. Den innebar fastare tider under en vecka med vare sig kvälls- eller helgjobb, och mer oregelbundna tider under den andra veckan. Tanken utgick från att många ensamstående har sina barn en vecka, men inte nästa.

­– Den tjänsten är verkligen ingen räkmacka. Även om ena veckan är mer regelbunden arbetar de fler timmar eftersom det inte är kvälls- eller helg­jobb. Andra veckan kan de i stället lämnas lite vind för våg, säger Thomas Witting.

Oklart om ny policy
Hur den nya arbetsgivaren, MTR, ställer sig till policyn är inte klart ännu.

När det gäller löner har förarna en stege där de flesta hamnar på slutlönen om dryga 24 000 kronor inom tre år. Något som för tio år sedan tog tio år.

– Ob-ersättningen är skandalöst låg. Det måste kosta mer att ha personal på kvällar, nätter och helger. Och jämfört med liknande yrkesgrupper som pendeltågsförare tjänar vi alldeles för lite kopplat till vår säkerhetstjänst och vårt ansvar, säger Thomas Witting.

– Det blir så med alla upphandlingar. Tidigare var vi mer en enda stor SL-familj.

 

 

FAKTA / Seko i ett nötskal

Yrkesgrupper: Är indelade i nio olika branscher: post, väg & ban, trafik, tele, sjöfolk, civil, energi, vård, försvar

Antal medlemmar:  134.495 (vid halvårsskiftet)

Könsfördelning:
38 procent kvinnor
62 procent män

Andel under 30 år: 16 procent

Organisationsgrad: 80 %

Ordförande: Janne Rudén
Avtalsansvarig: Sven-Olof Hellman
Antal avtal som ska förhandlas om i vinter: 13

Motparter: KFS, Almega Tjänsteförbunden, EFA, Maskinentreprenörerna, IT- & Telekomföretagen, Sveriges Byggindustrier, Pacta, Stål- & Metallförbundet, Sjöfartens Arbetsgivareförbund
 

 

FAKTA / Hjärtefrågor
Bland många av Sekos områden är inga specifika krav fastställda än. Men några är:
• Stärka de centrala avtalen där det behövs, inom telekomområdet till exempel.
• Mer inflytande över arbetstid och arbetstidsregler
• Förstärkta veckoviloregler för dem som jobbar mycket natt

 

 

FAKTA / MTR
MTR Stockholm har sedan den 2 november uppdraget att sköta drift, planering och underhåll av tunnelbanan i Stockholm.
Bland de 3.000 anställda finns bland annat tunnelbaneförare, konduktörer, spärrexpeditörer, lokalvårdare och stationsvärdar.
Lägsta lön bland förarna: 19.240 kronor.
Högsta: 24.610 kronor.