Dagens sidekicker: Maud

Enligt myten jagar alla i Jämtland. Det är inte sant. Han som tidigare hade korvkiosken i Bräcke jagade inte.

De offentliga förvaltningarna går på sparlåga under älgjakten och privata företag stänger. På äldreboenden engageras de boende som drevpersoner; rullatorer och permobilar är utmärkta drevredskap. Skolorna stänger eftersom det inte finns några lärare och eftersom eleverna är upptagna med att köpa limpa och falukorv till jägarna. Jämtlandnytt kör repriser från juni men man har ändå inga tittare eftersom en riktig skogskoja inte har elektrisk ström.

Där i kojan sitter disponenter, snickare, datatekniker och busschaufförer i vuxenmullemunderingar, berättar skrönor om storoxar och drar fingerkrok. Ibland släpper man av ekonomiska skäl in någon sörlänning som får ett pass där älgar är ungefär lika frekventa som flodhästar.

Jakten är förödande för älgarna, många blir ju ihjälskjutna, men betyder mycket för den regionala identiteten.

Maud: Hörru, älgjakten är nedprioriterad hos oss, det finns ju inte så många älgar på Stureplan.

Sahlin är reducerad till en förbifart, skriver Svenska Dagbladet på ledarsidan:

”Kanske slutar det gemensamma programarbetet med Förbifart Sahlin; man kör helt enkelt förbi henne. Som Stockholmarna.” (Pst, SvD, stockholmare stavas med litet s.)

För att fortsätta trafikjämförelserna.

Maud Olofsson. Varning för kraftig nedförslutning.

Göran Hägglund: Påbjuden körbana höger.

Fredrik Reinfeldt: Förbud att stanna.

Jan Björklund: Farlig sidvind från höger.

Maud: Det där var inte roligare än våra regeringsmöten.

Kommunal ska nu ansvara för bärplockarna och det är ett hedersuppdrag. LO:s största förbund är ju inget blåbär i förhandlingssammanhang och kan säkert plocka hem ett kollektivavtal. Dit det bär så bär det.

Maud: I Högfors plockar jag bär så snart någon pressfotograf är i närheten.

Kinesen hade spetsig hatt, bodde i hydda och åt ris till alla mål. Det var ungefär bilden man bar med sig ut i livet. Nu kanske kineser tar över Saab, vilket kan vara knäckande för en del nationellt sinnade som gick i den gamla, dåliga skolan.
Om Storstockholm är Kina så är Älvsbyn Sverige, det är proportionerna…

Maud: Men både Stockholm och Älvsbyn ligger ju i Sverige, nu har du dabbat dig, Swedenmark.

Det kinesiska företaget är en del av den kapitalistiska planekonomin eller man ska kanske säga att det är en socialistisk marknadsekonomi?

Stabilt är det i alla fall, för att använda statsmannaord.

Jag undrar vad gamla maoister säger om utvecklingen. De drömde ju om att Sverige skulle importera ordförande Maos tankar. Så blev det inte. De enda tankar det handlar om numera är sådana som fylls med bränsle.

Förbifart Stockholm är enligt miljöminister Andreas Carlgren (C) en gigantisk miljösatsning.

Om Argentina, Pakistan, Sri Lanka, Indien, Kanada och andra länder också satsar stort på motorvägar kan jorden alltså räddas.

Gör något för planeten, bygg flera motorvägar!

En gång i tiden brukade centerpartister kalla sossar för betungrumpor och asfaltsfanatiker. Nu är det två C-statsråd, Carlgren och Åsa Torstensson, som sätter fart på betongblandarna och asfaltsverken.

Tiderna förändras.

Maud: Jag tycker att krönikan fått en mycket olustig inriktning. Du tappar i förtroende snabbare än vad vi tappar väljare i skogslänen.

Det var allt för den här gången. Nästa veckas sidekicker: Påven. Ämnen: rumba och traktormomsen.
Love!

Peter Swedenmark