Jazzsångerskan Lena Swanberg gör en ”brödspelning” på ett hotell i Stockholm tillsammans med basisten Markus Hängsel och gitarristen Mattias Fjellström.
 

Lena Swanberg jobbar när andra inte gör det – och hon har svårt att känna sig ledig. Inkomsten är oregelbunden och ofta ganska låg. Men hon har sitt drömjobb: Hon sjunger för folk.

Klockan är kvart över tre en söndagseftermiddag. Lunchbuffén står uppdukad på Clarion Hotel i Stockholm. Det är ganska tomt i restaurangen.

I bakgrunden hörs lågmäld sång. Musiken sprider sig i rummet men utan att ta för stor plats. Jazz, soul, bossa. Sångerskan sitter längs väggen vid baren, nästan lite undanskymd, med en basist på sin ena sida och en gitarrist på den andra. En tjock pärm med noter vittnar om ett brett utbud. ”En till sen får det vara bra.”

40-timmars arbetsvecka med en fast månadsinkomst ligger långt från Lena Swanbergs vardag. Som nyutexaminerad jazzsångerska är flexibilitet en nödvändighet för att kunna betala räkningarna i slutet av månaden. Men att göra många olika saker har sin charm tycker hon. Ingen dag är den andra lik.

Tuff bransch
Brunchspelningar hör inte till favoriterna. Gästernas fokus ligger på maten, inte på musiken.

– Men det är en bra så kallad brödspelning. Hyfsat betalt utan alltför mycket jobb, tycker Lena Swanberg.

Roligast är när hon får spela låtar hon skrivit själv, för publik som kommit för att lyssna specifikt på henne.

– Musiken är mitt sätt att uttrycka mig. Om andra dessutom tycker om det jag vill säga är det jätteroligt.

Men det är en tuff bransch. Att försörja sig på sin egen musik är få förunnat. Många duktiga musiker tävlar om en relativt liten marknad.

Det finns en myt som säger att musiker och andra kulturarbetare är kräsna och bara tar jobb inom sitt eget yrkesområde. Men Arbetsförmedlingen Kultur slår hål på den med beskedet att musiker jobbar inom 113 olika yrken.

Musiklärare är det vanligaste extrajobbet, följt av vårdyrken. I snitt har en musiker sju anställningar på ett år.

Men Lena Swanberg är inte inskriven på arbetsförmedlingen. Att få jobb handlar om kontakter, inte minst som sångerska. Det är inget som en handläggare kan hjälpa henne med, resonerar hon.

Att gå på a-kassa är heller inget alternativ för henne. Hon är sångerska och skriver låtar. Om folk inte tycker om hennes musik så får hon försörja sig på annat sätt, tycker hon.

Balansgång
Någon dag i veckan jobbar hon extra på ett boende för flyktingbarn. När ett pass är ledigt ringer de och då vill hon helst tacka ja.

Under terminerna håller hon också sånglektioner för barn och ungdomar. Båda jobben har hon fått genom någon som känner någon som känner någon.

Ungefär 40 procent av hennes inkomst kommer från musiken, resten från extrajobb. Balansgången är ibland lite klurig.

– Å ena sidan kan jag välja att ta en spelning som kanske inte ger så mycket pengar och då måste jag lägga ner en del tid på att repa. Å andra sidan kan jag jobba på mitt extrajobb, få mer betalt till mindre ansträngning.

Förut kunde möjligheten att synas och få erfarenhet vara viktigare än att få bra betalt för en spelning. Men inte längre. Nu känner hon sig så pass rutinerad att hon vill ha betalt för det jobb hon gör.

– Jag är ju utbildad musiker och det är viktigt att inte ta för lite betalt. Då kan man ställa till det för andra också. Man ska inte acceptera dåliga villkor.

Det är viktigt att organisera sig, tycker hon. Men ändå är hon inte en av Musikerförbundets 2 770 medlemmar. Majoriteten inom förbundet jobbar med dansmusik. 230 medlemmar har uppgett att de verkar inom jazzgenren.

Juridisk hjälp
Facket kan bland annat hjälpa till med juridiken kring olika avtal. Och så kan det erbjuda en bra försäkring.

Det kan säkert vara bra tror Lena Swanberg, men kanske har hon inte kommit tillräckligt långt i sin karriär för att behöva facket.

Dessutom har hon eget företag och då tror hon inte att facket kan vara till så stor hjälp. Så tror hon att många av hennes musikervänner tänker.

Tre år på Musikhögskolan och dessförinnan två år på folkhögskola har varit lärorikt och inspirerande.

Därför kändes det näst intill kränkande att a-kassan kom och föreläste i slutet av utbildningen.

– Jag förstår inte varför vi skulle ha den föreläsningen! Det var precis som att förbereda duktiga och ambitiösa musiker för arbetslöshet. Den informationen kan man själv ta reda på om man skulle behöva, säger hon.

Än så länge fungerar det att ha en oregelbunden inkomst. Bostaden är billig och hon har bara sig själv att försörja. Som tur är har hon en liten buffert på banken som hon kan använda om ekonomin kärvar.

Framtidstro
Hon tror inte att krisen blir så väldigt kännbar för hennes bransch. Musik kommer alltid att behövas i någon form.

De flesta musiker går hela tiden in och ut ur arbetslöshet, berättar Stefan Popovic, chef för Arbetsförmedlingen Kultur öst.

– Så är det vare sig det är hög- eller lågkonjunktur. Det är något fler som är inskrivna här i dag, cirka 1 500 personer. Krisen tar sig i stället uttryck genom att perioderna av arbetslöshet blir allt längre, säger han.

Lena Swanberg ser positivt på framtiden. De som verkligen vill brukar lyckas. Musik är viktigt för människor, och samhället borde se till att använda och ha glädje av musikerna.

– Jag hade en spelning i min hemtrakt Bollnäs, tillsammans med andra musiker från Hälsingland. Jag kommer ihåg en man som sa: ”här får ni tillbaka för skattepengarna ni la på musikskolan för några år sedan”. Jag tycker att han uttryckte det bra.

Aldrig ledig
Att inte ha ett inrutat dagsmönster är en av fördelarna med hennes livsstil. En nackdel är känslan av att aldrig vara ledig.

Efter en dag på extrajobben, när andra går hem och är lediga, det är då som Lena Swanberg repar, fixar spelningar, mejlar fakturor.

För att kunna känna sig helt ledig behöver hon resa bort. I övrigt tänker hon sällan på att andra jobbar bestämda tider för en fast månadslön.

– Det är farligt att börja jämföra lön och arbetsförhållanden med vanliga jobb, vad nu ett vanligt jobb är. Om jag börjar göra det så kan jag lika gärna byta jobb. Men då får jag å andra sidan inte sjunga sånger för folk.

 

Angelica Berg

Skriv ett e-postbrev till redaktionen