Mikael Broberg har jobbat på Lernia bemanning i sex och ett halvt år. Han trivs med sitt jobb, men om en månad är det slut för hans del.
 

Trots att krisen börjar mattas av ser det mörkt ut för de bemanningsanställda i bilindustrins Göteborg.
– Vi är nästan inga anställda kvar, säger Mikael Broberg, kontaktombud för IF Metall på Lernia Bemanning i Göteborg.

Under det första kvartalet i år minskade uthyrningen av personal med i genomsnitt 25 procent, enligt arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen. Men uthyrningen till industri och lager minskade med drygt 40 procent, och i många fall mer än så.

– Bilindustrin framför allt i västra Sverige har drabbats hårdast. Det gäller inte bara Saab och Volvo utan alla underleverantörer också. Inom bilverksamheten har vi backat med 70 till 75 procent, säger Hans-Peter Lindqvist vd för Adecco, Sveriges tredje största bemanningsföretag.

Bilarbetare hårdast drabbade
Raset innebär att Adecco nu har runt tusen personer färre uthyrda än för ett år sedan.

– Det absoluta flertalet som fått gå har varit arbetare i bilindustrin, säger Hans-Peter Lindqvist.

Även Lernia Bemanning, som haft många uthyrda till bilindustrin, har tvingats varsla. Mikael Broberg brukade vara klubbordförande för IF Metall på företaget i Göteborg, men de senaste månaderna har klubben legat på is. De anställda tycker inte att det är någon idé att engagera sig i styrelsen, och det finns inte så många som kan ta uppdrag längre.

– Vi var runt 250 personer i klubben före första varslet i maj. Nu är vi ungefär 15, säger han.

Ökat intresse
Mikael Broberg har jobbat på Lernia bemanning i sex och ett halvt år. Han trivs med sitt jobb, men om en månad är det slut även för hans del. Liksom de flesta av sina arbetskamrater har han blivit uppsagd.

– Det känns tufft. Jag hoppas att något ska hända den här månaden, så att jag kanske kan vara kvar, och så att fler kan komma tillbaka, säger han.

Och enligt arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen har intresset för inhyrning börjat öka igen.

– Vi får fler förfrågningar nu och kan se att företagen har en ny framtidstro, även om de inte riktigt kan vågar eller vill satsa på egna anställda, så de ringer oss, säger även Hans-Peter Lindqvist, vd på Adecco.

Tvivel
Mikael Broberg på Lernia hoppas uppgifterna stämmer, men han tvivlar.

– Det gäller nog inte Göteborg. Och inte bilindustrin. De stora företagen som Volvo har varslat sina egna anställda och tar inte in inhyrda längre så vi får hoppas på små företag i så fall, säger han.