Ett halvårs ovisshet är över. 2 500 anställda i Stockholms tunnelbana och ytterligare 500 på Tågia har fått veta vem som blir deras arbetsgivare efter den 2 november.

Svaret är Hongkongägda MTR.

– Jag är glad att det är klart. Nu kan vi äntligen snacka allvar och teckna avtal, säger Jan Melakoski, ordförande i samarbetsorganet för Sekos båda fackklubbar vid tunnelbanan.

I januari handlade SL (Storstockholms Lokaltrafik) upp tunnelbanetrafiken för åtta år framåt. MTR vann, inte genom lägst pris men genom att lova hög kvalitet.

Veolia överklagade omedelbart till länsrätten. Därmed hade ett halvårs dödläge inletts. De anställda visste inte om de skulle jobba för Veolia eller MTR efter den 2 november, när det nya avtalet börjar gälla.

Dödläget bröts i dag när SL:s beslöt att MTR ska ta över den 2 november, vad som än händer i rättstvisten.

– Vi har mycket goda förhoppningar om att vinna mot Veolia. Och om vi skulle förlora så innebär inte det att Veolia vinner upphandlingen. Det innebär att SL måste göra om upphandlingen – och det är en process på flera år, säger Helene Molander, jurist vid SL som ansvarat för upphandlingen.

Redan i onsdags inleder Seko förhandlingar med MTR om ett avtal för de anställda i tunnelbanan.

– Det är olyckligt att vi har så kort tid på oss. När semesterperioden är slut är det två månader kvar tills MTR ska ta över, konstaterar Jan Melakoski.