Sockor, sex och rock’n’roll. Partierna är inne i slutspurten inför valet på söndag. Men metoderna att locka väljarna till valurnorna skiljer sig mellan EU-länderna.

I Sverige hyrde Byggettan i Stockholm en båt och åkte till Vaxholm.

200 byggjobbare landsteg för att förtidsrösta på den ort som har kommit att symbolisera problemen med den europeiska arbetsmarknaden.

Lavaldomen har skakat om och under valspurten passade Socialdemokraterna på att släppa en rapport där de förtydligar hur de vill förändra EU:s regler för utländska arbetare, utstationeringsdirektivet.

Växlar upp
Med en stor annonskampanj ska Socialdemokraterna i valrörelsens slutskede understryka att det är jobben som är partiets viktigaste fråga.

Samtidigt har den borgerliga alliansen också lagt in överväxeln. Statminister Fredrik Reinfeldt och finansminister Ander Borg har gett sig ut på turné i en kampanjbuss.

Moderaterna har också inlett sin telefonkampanj.

Deras mål är att samla in 50 000 telefonnummer till människor som vill bli uppringda på valdagen och påminda om att gå och rösta.

Centerpartiet har valt en annan linje och satsar hårt på radioreklam, medan Vänsterpartiet delar ut en valtidning i kvällstidningsformat.

För många partifunktionärer är det nu bråda dagar.

Udda
Hur var det då med sockorna, sexet och rock’n’rollen?

Jo, eftersom det har blivit billigare att producera tidningar, flygblad och videosnuttar är det många som konkurrerar om att synas.

Ibland blir resultat okonventionellt.

Som när den franska ungdomsavdelningen till Europeiska socialdemokraters parti (PES) producerade sin valvideo.

I första videoklippet syns ett kärlekspars fötter. De dansar mot sängen och i bakgrunden hörs klassisk musik. Mannen klipper kontrollerat upp en kondomförpackning som är EU-märkt och har sedan tråksex, mannen har vita tubsockor på sig i sängen.

I nästa klipp har paret öppnat en röd kondomförpackning som är märkt med PES:s logga. Tung elektronisk musik pumpar i bakgrunden och paret älskar passionerat, utan sockor.

Uppseendenäckande
PES är långt ifrån ensamt om att använda ovanliga inslag för att locka väljare. Det brittiska nationalistpartiet BNP har fått problem eftersom det, enligt tidningen EU Observer, har försökt att finansiera sin verksamhet med att sälja en hembränd rock-cd, vilket har fått flera artister som ovetandes var med på skivan att reagera.

Och i London ställde dessutom det europeiska partiet Libertas till en scen då det lät en inhyrd modell posera naken utanför kyrkan Westminster Abbey. Hon var kroppsmålad i EU-blått och bröstvårtorna pryddes av några guldstjärnor. Vid kvinnan fanns en skylt:

Vi kräver uppmärksamhet, stod det på den.

FAKTA / EU-valet

Valet hålls i EU:s 27 medlemsländer.
Mer än 375 miljoner människor har rätt att rösta, och Sverige utser 18 av totalt 736 ledamöter i parlamentet.
Länderna röstar under slutet av denna vecka.
I Sverige är valdagen nu på söndag den 7 juni.