Även på Volvo Lastvagnar förhandlas det nu om krisavtal. Facket vill rädda jobben, men det är ett svårt beslut.

– Jag är ingen entusiast av att skriva ett avtal där våra medlemmar minskar sin månadsinkomst, säger William Frank, ordförande för IF Metallklubben i Umeå.

De anställda på Volvo Lastvagnar kan få gå ner i arbetstid och lön för att rädda jobben. Förhandlingar om krisavtal har denna vecka inletts både i Umeå och i Göteborg.

– Förhandlingarna går ut på att förhindra uppsägningar, säger Mikael Sällström, klubbordförande i Göteborg. 

Målet är noll uppsagda
Målet för facket att ingen av de 320 i Umeå, och 335 i Göteborg, som varslades i april ska behöva lämna sina jobb.

William Frank, klubbordförande i Umeå skulle dock helst slippa krisavtal. Även om det blir en arbetstidsförkortning gillar han inte att medlemmarna får mindre i plånboken. Han konstaterar att det inte för den lediga tiden de handlar sin mat, men att det kanske inte finns något alternativ till krisavtal om jobben ska kunna räddas.

– Även om äpplet är så jävla surt som det någonsin kan bli så kanske vi måste bita i det.

Ingen gemensam uppgörelse
AB Volvo har tidigare förhandlat med IF Metall på koncernnivå för att få en gemensam krisuppgörelse för alla.

Då krävde facket att få samma avtal som gäller medlemmarna på Volvo Personvagnar, nämligen löneavdrag på 15 procent under ett antal stoppdagar.

– Medlemmarna finns ju i samma klubb och då är det rimligt att de har samma avtal, säger Mikael Sällström.

Företaget sa nej, och förhandlingarna lades ner. Nu är det upp till enskilda klubbarna att hitta överenskommelser. Vilka villkor diskuteras vill varken Mikael Sällström eller William Frank säga något om.