Bo Granholm är klubbordförande för IF Metall på Uponor i Virsbo, ogillar avtalet som sådant, men säger att varsel är ännu värre.
”Jag har skickat hem 61 stycken redan och vill inte skicka hem några fler”, säger han.
 

Ett sätt att rädda jobben, anser några. En onödig lönesänkning, enligt andra. På plaströrstillverkaren Uponor, i Virsbo i Västmanland, är åsikterna om krisavtalet delade.

Mest vita, men även gula och blå, plaströr dras i långa banor och lindas på jättespolar. Maskinerna går dygnet runt och de anställda har fler olika skiftgångar.

Men de senaste tre veckorna har de jobbat mindre än vanligt. Ett lokalt permitteringsavtal gör att de jobbar 80 procent men får betalt för 90. Avtalet garanterar också att inga nya varsel läggs före den 1 september.

– Vi gillar det egentligen inte, men det är betydligt bättre än ramavtalet i alla fall, säger Bo Granholm, klubbordförande för IF Metall.

God vilja

61 av de runt 250 metallarna på företaget har redan sagts upp. Och facket tror inte att krisavtalet kan rädda jobben. Men man vill visa koncernledningen god vilja så att verksamheten inte ska flyttas utomlands.

– Vi tror inte att vi räddar jobb men vi skjuter fram eventuella varsel. Garantin gör att alla åtminstone får lön fram till nyår, säger Bo Granholm.

Avtalet ger runt 1 500 kronor mindre i plånboken för de anställda. För många familjer där båda jobbar på företaget blir bortfallet dubbelt, som för Per Andersson.

– Klart att det blir kännbart, men det är bara att bita i det sura äpplet, säger han.

Sammanhållning
Han gillar inte avtalet och tror inte att det räddar några jobb.

De flesta tycker ändå att det är okej, i alla fall om jobben kan räddas. En av dem är Camilla Lehtonen som jobbat tio år på företaget och är i riskzonen om det blir fler varsel.

– Avtalet är både och. Det är skönt att vara ledig, men jag hade heller jobbat full tid och fått full lön, säger hon.

Innan fackklubben skrev på ringde styrelsen runt till medlemmarna för att höra vad de tyckte. När bara 13 av 120 tillfrågade sagt nej beslutade klubben att skriva under avtalet.

Att så många sa ja beror troligen på sammanhållningen på jobbet, säger Kaija Pihlaja-aho som kör truck på lagret.

– Vi är ett otroligt bra gäng som jobbar här, och kan man bara rädda någon så är det bra, säger hon.


Nya lösningar

Även företagsledningen har ställt upp och sänkt sina löner med 5 procent. Tjänstemännen kan frivilligt gå med på sänkt lön med lika mycket, och får då 40 timmars kompensationsledighet i utbyte.

Det lokala krisavtalet löper ut i sommar, och klubben tror inte att det kommer att förlängas.

– Jag tror inte det. Tio veckor kändes lagom att acceptera, sedan får man titta på nya lösningar, säger Bo Granholm.