Varenda skruv ska vändas och vridas då Saab tvingas stå på egna ben. Ovissheten är stor hur rekonstruktionen påverkar de anställda.

Guy Lofalk. Så heter advokaten som i eftermiddags fick till uppgift att rekonstruera Saab. Hans jobb är att mer eller mindre skaka liv i en sängliggande patient och få denna upp på benen.

Allt i bolaget måste synas.

Osäkert för de anställda
I dag, fredag, höll Saab en presskonferens på eftermiddagen.

Saabs vd Jan Åke Jonsson kunde inte svara på vad som kommer att hända med de anställda.

– Vi är inne i början på rekonstruktionsarbetet, det är bara några timmar gammalt. Under den fasen är det svårt att svara, säger han till TT.

Ovissheten finns även på IF Metalls fackklubb.

– Vi får se vad rekonstruktören kommer fram till. Men än så länge kör vi på som vanligt. Folk får sin lön och vi arbetar som vi gjort tidigare, säger fackklubbens kassör Håkan Skött till LO-Tidningen.

Bästa alternativet
Fackklubben hade helst sett en lösning med utomstående finansiärer. Men då någon sådan inte finns är en rekonstruktion det bästa alternativet, enligt facket.

Trots att det finns en stor överkapacitet inom den globala fordonsindustrin och att Saab ligger en hårsmån från nedläggning säger Håkan Skött att han ser ljust på framtiden.

– Vi har bra affärsplaner. Vi har ett fräscht produktprogram framför oss. Inom kort presenterar vi vår nya modell 9-3X och nästa år kommer en ny 9-5:a. Och ett par år senare kommer ytterlige en till modell av 9-3, säger han.

Nej till fackligt ägande
Både näringsminister Maud Olofsson och statsminister Fredrik Reinfeldt har uttalat sig om att IF Metall bör investera sina konfliktpengar i Saab.

Håkan Skött är kritisk mot deras uttalande.

– Det är bara dumt att komma med ett sådant uttalande. Det är inte en fackföreningsuppgift att köpa en bilfabrik. Däremot tycker jag att staten kunde ha tagit det ansvaret och gått in och stöttat oss, säger han.

Under presskonferens framhåll Saabs vd att han hoppades att Saab kunde ta del av de 28 statliga stödmiljarderna som regeringen utlovade före jul.

Saab vill ha ett lån från den Europeiska investeringsbanken. För att få det krävs dock statliga kreditgarantier.

– Vi har lämnat in all information som behövs och nu väntar vi på ett återspel, sa Jan Åke Jonsson och syftade på regeringen.

Oroliga underleverantörer
Många underleverantörer är oroliga för att Saab inte ska kunna betala för sig. I dag gjorde General Motors ett försök att lugna dem. I ett pressmeddelande skriver koncernen att det ska upprättas en "mekanism" för att under rekonstruktionen betala räkningar i tid.

Om Saab i Trollhättan läggs ned får de stora konsekvenser för IF Metall. Var fjärde medlem i IF Metall kan vara utan jobb redan i sommar, uppger förbundet.