/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt 2009/matsmaria0809.jpg
Mats Roos och sambon Maria Zakariasson jobbar båda på Saab i Trollhättan. – Jag tror att vi överlever det här, säger Mats Roos, som har erfarenhet av nedläggningar. Han har jobbat på Uddevallavarvet.
 

Trots Saabfabrikens gungiga tillvaro är framtidstron fortfarande stark i Trollhättan.
–  Det är mycket annat i vår kommun som fungerar, säger Torvald Brahm, näringslivsutvecklare på Trollhättans stad.

Även inne på Saab väljer man en positiv hållning. 

Paul Åkerlund, fackordförande för den lokala IF Metall-klubben, understryker att fabriken faktiskt inte är nedlagd ännu.

– Det viktigaste för oss nu är att hitta en lösning på den här problembilden som vi tycker är bra. Och som har bra framtidsutsikter. Regeringen har så här långt visat sig kallsinnig. Men jag tror inte att sista ordet är sagt. Framöver får vi sätta oss ner och fundera på hur vi ska gå vidare, säger han.

Osynliga miljarder
Paul Åkerlund är kritisk till att regeringen själv tidigare sagt att 28 miljarder kronor skulle skapas för att stötta den svenska bilindustrin.

– Jag vet inte vad regeringen menade med det, men till dags dato har vi inte sett en krona, säger han. 

Paul Åkerlund konstaterar att GM tycks ha en tro på Saab trots allt, eftersom fabriken inte har lagts ner.

– Vi har sedan en tid tillbaka varit inställda på att det åtminstone så småningom kommer att dyka upp en delägare. 

Komplex fråga
Om Saab skulle läggas ner uppskattar han att mellan 30.000 och 35.000 personer i regionen blir av med sina jobb.

– Effekten slår igenom även på tjänstemannasektorn och kommunen. Och inte bara det. Även andra biltillverkare får stora problem, för då försvinner en viktig del av underlaget. Frågan är rätt komplex.

Inte heller Mats Roos, montör på Saab, har inte kastat in handduken när det gäller Trollhättans och Saabs framtid.

– Vi är ganska hoppfulla som vanligt. Jag tror att vi överlever det här. En gång i tiden jobbade jag på varvet i Uddevalla och det lades ju ner. Själva Uddevalla överlevde stängningen, även om det tog ett tag innan orten reste sig igen.

"Ingenting är omöjligt"
Hans sambo Maria Zakariasson är också Saabanställd, men ingår i en resursgrupp som går hemma med betalning varannan vecka eftersom det är för lite att göra. Mats Roos tror att vad som helst egentligen kan hända den närmsta framtiden.

– Ingenting är omöjligt, säger han. 

Näringslivsutvecklare Torvald Brahm ser inte att Trollhättans framtid står och faller med Saab. Han konstaterar att fabriken har runt 4.000 anställda och att det totalt bor 54.500 personer i kommunen.

– Hälften av de anställda på fabriken kommer från kommuner utanför Trollhättan så det kan bli problem för andra kommuner också. Men vi tror på lösning framöver.

Många ben att stå på
Torvald Brahm uppskattar att det finns 4.000 småföretag i kommunen. Många av dem är inte alls kopplade till bilindustrin.

– I orostider har vi sett en tendens till att fler startar eget och det finns en organisation för det, vårt nyföretagarcenter. Vi tror även på företag ute på landsbygden och har Film i Väst här. Dessutom är vi en stark handelsstad. Vi har många ben att stå på, men det blir lätt fokus på bilindustrin sådana här dagar, säger han.


FAKTA / Trollhättan
Antal invånare: Knappt 55 000.
Antal arbetsplatser: Omkring 30 000.
Antal anställda hos de fem största arbetsgivarna:
1. Trollhättans stad cirka 5.000
2. Saab Automobile 4.150
3. Västra Götalandsregionen 3.200.
4. Volvo Aero 2.300.
5. Lear Corporation 400.
I Trollhättan och Vänersborg finns ett 60-tal underleverantörer med direkt koppling till bilindustrin.
Arbetslöshet: 4,9 procent (rikssiffra: 3,6).