Fransk bilindustri får 68 miljarder kronor i stöd för att ta sig över krisen. Men hos arbetarna möts räddningsplanen av en del tvivel.

– Visst är det bra att man gör någonting. Men vi vet ju inte hur de här pengarna kommer att användas. Kollegorna undrar om de får se röken av dem, säger Alain Bourdin i fackförbundet CGT.

Han är själv kontrollör på PSA:s, alltså Peugeot-Citroëns, växellådefabrik i Metz.
Just nu jobbar personalen bara tre av fem arbetsdagar och den inhyrda arbetskraften har fått sluta. Situationen är ungefär likadan på alla franska bilfabriker.

– Men underleverantörerna har det allra värst, säger Alain Bourdin.

Billiga lån
Bilindustrin med alla sina förgreningar omfattar cirka tio procent av alla löntagare i Frankrike.

I höstas införde regeringen bland annat en skrotningspremie på gamla fordon för att stimulera till bilköp. Men i december vädjande Renaultchefen Carlos Ghosn också om billiga statliga lån, för att klara sig över krisen.

I går, måndag, svarade presidenten Nicolas Sarkozy genom att presentera ett åtgärdspaket.

PSA och Renault får vardera låna tre miljarder euro till sex procents ränta. Dessutom får Volvoägda Renault Trucks en halv miljard.

Inga bonusar
I utbyte lovar bolagen att ligga lågt med både aktieutdelningar och direktörsbonusar.

De förbinder sig också att varken utlokalisera eller att lägga ner tillverkning i Frankrike under de kommande fem åren. Det sistnämnda har genast mötts av en viss kritik från EU-kommissionen, men facken anser att det är en självklar gentjänst.

– Ja, det är ju ett minimum, säger Fred Dijoux i CFDT, ett av landets största fack, på Renaults huvudkontor i Parisregionen.

Han tycker att planen inger förhoppningar, även om CFDT också hade krävt en tillfällig momssänkning för branschen.

– Man får inte vara alltför kräsen i sådana här kristider, säger Fred Dijoux.

Lönestopp?
Men han berättar att åtgärdspaketet ändå möts av en hel del tvivel bland bilarbetarna.

Snart inleds årets löneförhandlingar och facken misstänker att arbetsgivarna kommer att använda krisen som en ursäkt för att frysa lönerna. Presidenten har visserligen lovat att det statliga permitteringsstödet ska ses över. I dagsläget berör det framförallt anställda hos Renault. Där får de korttidspermitterade 75 procent av sin lön, varav majoriteten betalas av staten.

Hos PSA får personalen åtminstone än så länge sin vanliga lön, även om de bara jobbar deltid.

– Vi tror att företagsledningen snart säger upp det avtalet. Men oavsett vilket behöver arbetarna här absolut bättre köpkraft för att vi ska få igång konsumtionen. Jag har då inte råd att köpa en ny bil för min lön, säger Alain Bourdin hos PSA.

Anna Trenning-Himmelsbach
Frilansjournalist
Skriv ett e-postbrev till redaktionen