Frågor om a-kassan och deltidsanställningar lockar blivande medlemmar till LO:s stora värvningskampanj i Gallerian på Hamngatan i Stockholm.

Under en vecka har 75 kvadratmeter av Gallerian täckts av en röd matta, stora gula affischer, fruktskålar och representanter för LO-distriktet i Stockholm – en kampanj i syfte att få fler medlemmar. Och intresset för fackliga frågor verkar var på uppgång, jämfört med de senaste årens medlemstapp:

– Folk är glada att vi syns. De börjar bli arga över varslen och då kommer de till facken, säger Kathe Nilsson, en av Handels utsända i Gallerian.

Tio förbund
På plats finns tio värvare från olika förbund för att svara på frågor. Att locka ungdomar är svårt men broschyrer och frågor om sommarjobb kan ändå dra till sig en del, tror Kathie Nilsson. Och så fruktkorgarna.

Marcus Gustavsson, 19 år från Solna, stannade till på väg till gymmet för att ta en banan och blev sen kvar en stund. Lumpen väntar inom kort och att gå med i facket är inte aktuellt för honom i dagsläget. Fackförbund har något gammaldags över sig, tycker han, men han vet att de jobbar för att människor ska få det bättre på sina arbeten.

Tänker på mormor
– Jag tänker på mormor är jag hör facket. Hon vill att jag ska gå med, säger han.

Målet med veckan i Gallerian är att nå ut till så många människor som möjligt.

– Medlemmar kommer inte till oss längre så då får vi komma till dem i stället, säger Kathe Nilsson.

Ökar något?
Hur många som verkligen värvas genom kampanjen är svårt att säga men medlemsantalet förväntas öka något.

– De flesta vill inte gå med här och nu, men vill ha material att läsa hemma, säger Kathe Nilsson.

Förra året hade LO-distriktet i Stockholms län 181.827 medlemmar jämfört med 252.308 år 1994.

Angelica Berg