Försämrade villkor och löner är inget sätt att rädda jobben. LO tycker i stället att företag som inte klarar sig ska slås ut.

Hos flygbolaget SAS har flera personalgrupper gått med på lönesänkning och framflyttade lönehöjningar för att rädda företaget. Men LO:s avtalssekreterare Per Bardh är mycket bestämd på att försämrade villkor inte är någon lösning.

– För de anställda på SAS finns inga långsiktiga garantier för att jobben blir kvar trots att de går med på försämringar, säger han.

Per Bardh säger också att LO är för strukturomvandling i betydelsen att företag som inte är livskraftig slås ut till förmån för dem som har bättre möjligheter att klara sina kostnader.

8 procents sänkning
Piloterna på SAS har gått med på 8 procents sänkning av sina ersättningar, där hälften av försämringen är en ren lönesänkning och resten är minskade tillägg. Piloterna har även gått med på att förlänga den maximala arbetstiden per vecka och per år.

Genomsnittslönen för piloter hos SAS är – före sänkningen – 70.000 kronor i månaden.

Kabinklubben, som ingår i Unionen, har accepterat att vänta med lönehöjningarna till år 2011, vilket Unionens förhandlingschef Lars-Bonny Ramstedt reagerat mycket starkt mot.

SAS-tjänstemännen på marken har däremot inte diskuterat lönerna med arbetsgivaren. Unionenklubben har dock gått med på att minska deras arbetstidsförkortning från fem till tre dagar per år. Dessutom pågår diskussioner om schemaläggningen.

Effektivisering
LO-facket Transport organiserar bland annat lastare och flygtekniker på SAS. Där har klubben inte gått med på några förändringar av löneavtalet. Däremot har det lokala facket i allmänna ordalag ställt sig bakom en effektivisering av arbetet.

– Det är bra att Transport håller på avtalet. Klubbar ska inte medverka till försämringar. Det är viktigt att de centrala avtalen garanterar avtalsnivån och inte öppnar för lokala överenskommelser om sänkt lön, säger Per Bardh.

Han säger att ingångna avtal ska hållas. I den förra avtalsrörelsen ville arbetsgivarna ha långa avtalsperioder och det gick facken med på. I höstas var det möjligt att säga upp avtalen, men vare sig fack eller arbetsgivare gjorde det.

Per Bardh kan dock ha viss förståelse för att krisen gör att en del företag har problem och behöver minska sina kostnader. Men det är inte löntagarna som ska betala, anser han.

   
FAKTA / Mer sparande i SAS

  • Koncernchefen samt övriga koncernledningen går med på samma lönesänkning som piloterna. Den avstår också från bonus för 2008.
  • Styrelsemedlemmarna i SAS AB har reducerat sitt arvode med 6 procent.
  • Inom kort presenterar SAS ett nytt besparingsprogram som kan landa på 2,5 miljarder
  • kronor.