Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Sök

Volvo i Gent permitterar i stället för att säga upp

Medan hälften av arbetarna i Sverige varslats om uppsägning, jobbar alla kvar i Gent. Men bara två dagar i veckan.
– Vi förlorar mycket pengar, men vi har kvar våra jobb. Det har de inte i Sverige, säger Guy Brisard, som jobbat på fabriken i 25 år.

Det är tomt på Volvo Lastvagnars personalparkering i belgiska Gent. Strax efter lunch lämnar några enstaka lastbilar grindarna. I övrigt ligger fabriksområdet öde.

– Så här är det nu. I dag jobbar bara kvällsskiftet som börjar klockan 14, men många dagar står fabriken helt still, säger Patrick Lenoir, klubbordförande för metallfacket, ACV-Metaal.

Permittering
Vid årsskiftet slutade 600 tillfälligt anställda, men inga fast anställda har varslats. Belgien har ett system med så kallade lay-off-dagar, en slags permittering. I stället för att säga upp anställda ansöker företagen hos regeringen om att få minska arbetstiden.

För Volvo Lastvagnar innebär det att arbetarna sedan december bara jobbar två dagar i veckan. De övriga dagarna får de a-kassa och ett tillskott från företaget på 13 euro om dagen. Sammanlagt får de ut ungefär två tredjedelar av den vanliga lönen.

– Det är tungt att få mindre pengar och svårt att få dem att räcka. Men man får ändå vara glad att man har jobbet kvar. På så sätt är det ett bra system, säger Mario Symoens, som ska gå på sitt kvällsskift.

Pengabrist
Den här veckan jobbar han alla dagar, men nästa vecka blir det bara två. Att vara ledig och få tid till träning och annat är visserligen skönt, men det uppväger inte bristen på pengar, säger han.

– Jag skulle definitivt hellre jobba alla dagar om det gick.

Mario Symoens har jobbat 15 år på fabriken men han är ändå rädd för att förlora jobbet. De flesta av hans kollegor är oroliga för framtiden. Inte ens Guy Brisard, som varit anställd i 25 år, känner sig säker.

– Ingen kan vara säker som det ser ut nu. Än så länge har ingen varslats här, men troligen kommer det till oss också. Titta bara på hur det ser ut i Europa, säger han.

Kortfristig lösning
Fabriken i Gent har i genomsnitt tre lay-off-dagar under minst tre månader, men troligtvis blir det sex. Perioden kan förlängas ytterligare, men då måste företaget också vidta åtgärder.

– De enda åtgärder som står tillbuds är att minska produktionen och personalen, säger klubbordförande Patrik Lenoir.

Även om regeringen skulle tillåta en längre period utan varsel är det ingen lösning i längden.

– Det finns alltid en gräns för solidariteten. Folk har lån och familjer att försörja.  De flesta kan acceptera lägre lön ett tag, men en del början redan tycka att det vore bättre om folk blev uppsagda så att de som blir kvar får löner de kan leva på.

Halvfart
I slutet av mars hoppas Patrick Lenoir att företaget ska ge besked om framtiden. Till dess går fabriken på halvfart. Runt 64 lastbilar tillverkas varje dag i stället för 128.  Om inte ordrarna ökat i juni riskerar hälften av de 2.100 arbetarna att förlora sina jobb.

– Lay-off-dagar gör det möjligt att skjuta fram uppsägningarna, vilket är bra både för de anställda och för företaget som får behålla kompetensen och snabbt kan öka produktionen när det blir aktuellt.

– Nu hoppas vi att det vänder snabbt så att vi inte behöver säga upp några alls, säger Patrick Lenoir.

För att skynda på vändningen uppvaktar det belgiska metallfacket regeringen. Tanken är att den ska påverka bankerna så att de ger lån till transportföretag som då kan köpa nya lastbilar.

– Det är allt vi kan göra nu. I övrigt återstår bara att hoppas på bättre tider, säger Patrick Lenoir.


FAKTA / Permittering i Sverige
Fram till mitten av 1990-talet betalade staten och näringslivet betalde till en fond som företag kunde utnyttja för att minska arbetstiden i stället för att varsla. Den förra borgerliga regeringen stoppade statens inbetalningar 1992. Några år senare övergav även näringslivet permitteringsfonden.
IF Metall vill nu införa en ny variant av permittering, där de anställda på krisdrabbade företag får fortbildning vissa dagar i stället för att jobba. Staten och företagen skulle dela på kostnaderna. Regeringen har dock sagt nej.