Hongkongägda MTR tar över tunnelbanan i Stockholm. Seko ifrågasätter hur företaget ska kunna höja kvaliteten utan att få mer betalt.

– Storstockholms lokaltrafik har valt en operatör som utlovar väsentligt förbättrad verksamhet till samma pris som i dag, säger Lasse Eriksson, ombudsman vid Seko som har fört de anställdas talan under upphandlingen av tunnelbanetrafiken i Stockholm.

MTR ska till och med sköta tunnelbanan billigare än vad Storstockholms lokaltrafik (SL) beräknade att den skulle kosta när upphandlingen inleddes. Samtidigt som kvaliteten ska höjas på en rad punkter, som punktlighet och städning.

Hotad arbetsmiljö
– Vi har fått en tunnelbaneupphandling som förbättrar landstingets ekonomi. Men om MTR kör med svag lönsamhet tar både verksamhet och arbetsmiljö stryk, befarar Lasse Eriksson.

Annars har facket inget att invända mot MTR, som tar över trafiken från och med november och åtta år framåt.

För Seko har upphandlingen inneburit en viktig framgång: MTR ska sköta städningen av tågen och kontrollerna bakom spärrarna med egna anställda. Franska Veolia, som sköter tunnelbanan i dag, har anlitat utomstående städbolag och vaktbolag för de arbetena.

Större trygghet
Hos en stor arbetsgivare får städarna och vakterna större trygghet, exempelvis bättre möjligheter till rehabilitering eller omplacering om de blir sjuka, resonerar Seko.

– Alla de sex bolag som lämnade anbud hade valt att anställda städare och vakter själva, säger Lasse Eriksson. Det här är ett trendbrott.

Enligt MTR:s Nordenchef Torborg Chetkovich ska företaget anställa fler än de knappt 3.000 som arbetar i tunnelbanan i dag, men vilka jobb det handlar om är än så länge oklart.

Samma avtal
Oavsett vilket bolag som hade vunnit upphandlingen skulle det ha tagit över Sekos nuvarande avtal för de anställda i tunnelbanan. Det har varit fackets grundläggande krav.

– Därför kunde vi ha tagit vem som helst som arbetsgivare, även Veolia, säger Lasse Eriksson.

Det företaget har kritiserats för att motarbeta fackliga företrädare, och för att det verkar på Israelockuperat område i Västbanken.

MTR är å sin sida engagerat i järnvägsbyggen i Kina, där oberoende fackföreningar lyser med sin frånvaro.

FAKTA: 1,2 miljoner resor om dagen
MTR är ett börsnoterat företag som till 75 procent ägs av staden Hongkong. Det kör t-bana i Hongkong och tåg i London. MTR kommer att driva Stockholms tunnelbana i ett svenskt bolag.
En vanlig vardag görs 1,2 miljoner resor med tunnelbanan. 100 stationer ligger längs den 11 mil långa banan.