Statsstöd till industrin är förbjudet inom EU. Men alla regler och bestämmelser har undantag. Det gäller också det här förbudet. Enbart den europeiska bilindustrin har fått över 50 miljarder kronor i stöd.

När  IF Metalls Rune Olsson på Volvos Arvikafabrik föreslog att staten ska satsa 100 miljoner för att behålla alla anställda på företaget svarade arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin att det nog skulle ses som statligt stöd till industrin och att det är mot EU:s regler.

I princip förbjuder EU stöd till företag. EU kan dock göra undantag för företag i eftersatta regioner och för företag i ekonomiska problemområden. En genomgång som tidningen Dagens Arbete gjort visar att bilföretag fått över 50 miljarder kronor i stöd.

Nationellt statsstöd
Huvuddelen av stödet till företagen ges som nationellt statsstöd. När ett företag ber sitt lands regering om stöd kan det komma i form av penningbidrag, skattelättnader, fördelaktiga lån, räntesubventioner eller statliga garantier.

Stödet kan också komma från EU:s strukturfonder som finansieras av skattebetalarna inom EU. EU-kommissionen måste dock alltid godkänna stödet från strukturfonderna innan det betalas ut.

Stödet hamnar i konflikt med EU:s grundidé om en enda fri marknad med lika konkurrens. Men stöd är en viktig del av det som kallas sammanhållningspolitiken – vars syfte är att utveckla och därmed hålla samman hela unionen. Näringslivet i de eftersatta regionerna ska få stöd, men stödet får inte snedvrida konkurrensen.

Granskning
Mellan åren 1992 och 1999 gick över 53 miljarder kronor skattekronor till Europas bilfabriker – varav 9 miljarder till svenska fabriker, enligt en granskning som Dagens Arbete gjorde för några år sedan.

Utanför Portugals huvudstad Lissabon har EU:s skattebetalare pumpat in 4 miljarder kronor till Auto Europa-fabriken. Pengarna har gått till Ford och Volkswagen som i denna fabrik gemensamt tillverkar sina familjebilar, Ford Galaxy, Seat Alhambra och VW Sharan.

BMW fick över 3 miljarder kronor i tyskt statsstöd för fem år sedan när en ny fabrik byggdes i Leipzig. BMW var långtifrån något krisföretag. Samma år företaget tog sitt investeringsbeslut uppgick vinsten för BMW till över 18 miljarder kronor efter skatt.

Till motorfabriken i Valencia i Spanien fick Ford loss sammanlagt 727 miljoner kronor för utveckling av nya motorer.

Miljardvinst
Tysk-amerikanska Daimler Chrysler utvecklade den lilla Smartbilen i samarbete med schweiziska klockjätten Swatch. Bilen bekostades delvis av stödpengar.

Först godkände EU-kommissionen ett tyskt regionalstöd till Daimler Chryslers fabrik i västra Berlin. Ett bidrag på 40 miljoner kronor, inte särskilt mycket i sammanhanget. Senare gav dock kommissionen den franska Smart-fabriken 596 miljoner kronor.

Daimler Chrysler behövde knappast skattebetalarnas pengar. Samtidigt som företaget fick sina bidrag gjorde det en vinst på över 52 miljarder kronor.

FAKTA / De största bidragen till bilindustrin

  1. AutoEuropa (VW/Ford), Sebutal, Portugal, 4 129 miljoner kronor
  2. BMW, Leipzig, Tyskland, 3 254 milj
  3. Volkswagen, Chemnitz/Mosel, Tyskland 2 425 milj
  4. Sevel (Fiat, PSA Peugeout Citroën), Val di Sangro, Italien 2 087 milj
  5. Daimler Chrysler, Ludwigsfelde, Tyskland 1 565 milj
  6. Toyota, Adapazari, Turkiet 1 373 milj (lån)
  7. Iveco, Foggia, Italien 1 101 milj
  8. Opel, Eisenach, Tyskland 990 milj
  9. Fiat/PSA, Abruzzo, Italien 809 milj
  10. Jaguar, Birmingham, Storbritannien 738 milj
  11. Volkswagen, Dresden, Tyskland 652 milj
  12. Nissan, Sunderland, Storbritannien 630 miljoner
  13. Ford, Valencia, Spanien 727 milj
  14. General Motors, Aspren, Österrike 613 milj
  15. Micro Compact Car (Daimler Chrysler/SMH), Hambach-Sarreguemines, Frankrike 596 milj
  16. Opel, Kaiserslauten, Tyskland 553 milj
  17. Renault, Valladolid, Spanien 551 milj
  18. Daimler Chrysler, Kölleda, Tyskland 518 milj
  19. Toyota, Onnaing, Frankrike 462 milj
  20. Volkswagen, Kassal, Tyskland, 441 milj

Källa: Dagens Arbete

Göran Jacobsson