Volvos problem i dag hör samman med strategiska beslut för flera år sedan. När Toyota och andra konkurrenter satsade på bilar med alternativa drivmedel gjorde inte Volvo samma analys av omvärlden.

I förra veckan presenterade Volvo Personvagnar årets andra varsel – ytterligare 900 anställda måste bort.

Företaget får därmed betala för de tidigare besluten, hävdar Martin Sköld, ekonomie doktor på Handelshögskolan i Stockholm som specialiserat sig på svensk bilindustri.

– Toyotas ledning insåg att världens oljeresurser inte är oändliga och tog därefter ett beslut om ny inriktning på modellerna. Volvo väntade. Det är en del av förklaringen till den minskande försäljningen. Sen ska vi komma ihåg att minskningen kommer ifrån en väldigt hög nivå, säger Martin Sköld till LO-Tidningen.

Väntat varsel
Han säger att det nya varslet var rätt förväntat. Nedgången i den globala ekonomin var tvungen att nå Volvo förr eller senare. Men Martin Sköld konstaterar samtidigt att Volvos strategiska miss har gjort att företaget nu är efter i utvecklingen. Med nya modeller i segmentet med alternativa drivmedel hade företaget säkert inte behövt varsla lika kraftigt.

Samtidigt säger han att krisen i Volvo är en västanfläkt jämfört med oron på den internationella finansmarknaden. Även om det självklart är väldigt tråkig för alla som drabbas av varslen.

– Jag tror inte att förtroendet för Volvo minskar i och med dessa varsel. Volvo har ett starkt varumärke och människor oroar sig mer för andra aktörer på marknaden. Jag tror också att det finns en stark framtid för företaget. Men det måste samtidigt till en ägare som vill satsa.

En fråga för familjen
Diskussionen om Volvos framtid i familjen Ford återkommer då och då. Och att företaget har problem skulle stärka tesen att företaget är till salu, anser vissa bedömare. Martin Sköld är osäker.

– Vem skulle vilja köpa Volvo nu? Det undrar jag. Samtidigt finns dessa diskussioner. Hur det än blir så är det viktigt att ha en ägare som ser Volvo som sitt främsta varumärke. Ett varumärke som erbjuder produkter som inte upplevs som föråldrade. För där står vi nu och det tar flera år att ta fram nya modeller, säger Martin Sköld.

FAKTA: Varsel på Volvo
I förra veckan varslades 900 personer på Volvo Personvagnar. 

I juni varslades 1 200 anställda på Volvo Personvagnar i Göteborg och Olofström, 600 kollektivanställda och 600 tjänstemän.

Företaget sade upp kontraktet med 500 konsulter. Underleverantörer som Lear, IAC Group och Plastal också har varslat. Flera hundra personer, som har jobbat med Volvos C70-modell, får gå från bemanningsföretag som Manpower, Adecco och Lernia.

Vid förra årsskiftet hade Volvo PV 24 400 anställda i världen, varav 17 600 i Sverige.