UTSTÄLLNING. Vandringsutställningen Tjeckoslovakien 1968 innehåller många storartade foton. Men det är det berömdaste av dem som står i centrum: Bieleks bild av en ensam man som mäter krafter med en stridsvagn genom att öppna skjortan och blotta sin nakna bringa.

Mannen hette Gallo i efternamn och dog några år senare utan att ha berättat om sin protesthandling för nån enda människa.

Själva fotot har också en intressant historia. Multinationella bildbyråer snuvade Bielek på äran och pengarna och hävdade att bilden var deras. Först efter en lång rättsprocess erkändes han som upphovsman.

Gråväder i själen
Bieleks bilder från invasionen är läckert presenterade i form av enormt uppblåsta kontaktkopior: meterhöga remsor där grovkornigheten är påfallande och blir en del av upplevelsen.

Man får liksom gråväder ända in i själen av de olika variationerna på temat "människa mot krigsmaskin".

Estetisk beredskap
Utställningen innehåller även andra gripande dokument, inte minst konstnärligt högtstående journalfilmer, som påminner en om vilken estetiskt högstående nation det var som Brezjnev gav sig på.

När stridsvagnarna körde in var kamerorna laddade, inte bara med OLWA-film utan även med eminent hantverkskunskap om de kompositionsprinciper som gör att ett snapshot kan upphöjas till historisk rang.

Utställning: Projekt Tjeckoslovakien 1968.
Museum: Armémuseum, Stockholm.
Pågår t o m: 28 september.

Läs också: Åke Svidén om Josef Koudelka den 22/8 2008.
Läs också: Niklas Instedt om slovakisk arkitektur den 22/8 2008.