Vd vill ha proportionalitet efter strejk
De blåa stadsbussarna gungade igång så fort strejken var över i Stockholm. Foto: Jonas Ekströmer |
Bussarna är på rull i Stockholm och Västerbotten igen. Men strejken har fått arbetsgivare att återigen kräva regler som kan begränsa fackens konflikträtt.
– Den här strejken visar på behovet av proportionalitet, att det ska finnas rimliga proportioner mellan vilka stridsåtgärder man får vidta och vilken skada de åstadkommer. Hade det funnits det skulle strejken där all busstrafik i Stockholm stoppades inte ha varit tillåten.
Dagen efter uppgörelsen summerar Peter Jeppsson, vd för Bussarbetsgivarna, de dryga två veckor då Kommunals bussförare strejkade. Han – liksom Kommunal – är nöjd med det avtal som parterna skrev på sent i tisdags kväll. Men strejken har skadat de privata bussarbetsgivarna, tillägger han.
Ville ha fajt
– Strejken kostade ett antal miljoner varje dag. En del av det betalades av Svenskt Näringslivs konfliktfond – men långt ifrån allt. Avtalet ger dock i stort sett det vi erbjöd Kommunal redan den 3 juli. Mitt intryck är att det fanns ett gäng – långt ifrån alla – som strejkade för strejkandets skull, som gärna ville ha en fajt, säger han.
Uppgörelsen omfattar cirka 14.000 bussförare i Kommunal som kör för privata arbetsgivare. Tidigare i våras fick runt 30.000 förare anställda hos kommunala arbetsgivare ett avtal som i mycket liknar nattens avtal.
Facklig framgång
– En stor framgång för oss på alla områden. Vi har lyckats sluta ett konkurrensneutralt avtal, alltså ett avtal som ser ungefär likadant ut för dem som kör för kommunen och dem som kör för privata arbetsgivare. Det är en seger, säger Bengt Bryungs, ordförande i sektion 34 i Stockholm och ledamot i Kommunals avtalsdelegation, som läste och godkände förslaget till uppgörelse i går kväll.
Framför allt är han nöjd med att ha fått igenom kraven på längre dygnsvila och kortare arbetstid.
– Helst skulle vi vilja haft mer. Men då skulle avtalet inte blivit konkurrensneutralt. Då skulle vi motsäga oss själva, säger han.
Rullat igång
I Stockholm började bussarna att rulla igen strax efter midnatt, natten till onsdagen. Med några undantag flöt sedan morgontrafiken som vanligt.
Även längs Norrlandskusten och E4:an började bussarna gå igen i dag, onsdag.
FAKTA: Så här ser uppgörelsen ut
• Avtalet är treårigt.
• Lönerna höjs med 10,4 procent. För bussförare höjs månadslönen med 700 kronor från den 1 juni i år, med 680 kronor från den 1 juni nästa år och med 700 kronor från den 1 mars 2010. Verkstadsarbetare får lite mer.
• Dygnsvilan ska vara 11 timmar och ramtiden (tiden mellan första och sista arbetstimmen) 13 timmar för linjer kortare än 50 kilometer. Undantag från reglerna tillåts vid schemabyte och för upphandlad skoltrafik.
• Den som har arbetat två år under fem års tid får rätt till fast jobb i avtalet.