Bussförarna i Stockholm och Västerbotten går i strejk natten till torsdag, sedan förhandlingarna om ett nytt avtal mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna strandat.

Nästa vecka utvidgas strejken till busstrafiken i Skåne, i linje med Kommunals tidigare varsel. Facket förbereder just nu fler stridsåtgärder.

-Vi lägger nya varsel i eftermiddag, säger Bo Sandholm, ombudsman i Kommunal, som leder Kommunals förhandlingar.

Eftersom strejker måste varslas sju dagar i förväg är det troligt att busstrafiken stannar i fler delar av Sverige någon gång i mitten av nästa vecka.

Strandat i natt
Kommunal och Bussarbetsgivarna träffades klockan 15 på måndagen för att diskutera det bud som arbetsgivarna lämnade i slutet av förra veckan. En stund efter midnatt stod det klart att parterna stod för långt ifrån varandra.

Vad gäller lön kräver Kommunal höjningar med 1 600 kronor i månaden under en tvåårsperiod. Facket vill ha ett tvåårigt avtal för att komma i fas med den samordning av löneökningarna som finns mellan LO-förbunden, och som omfattar perioden 2007 – 2009.

Bussarbetsgivarna erbjuder 2 080 kronor mer i månaden under en treårsperiod. Om Kommunals krav skulle räknas om till en treårig avtalsperiod, så är avståndet mellan parterna 320 kronor.

Minst lika viktigt för facket är att den högsta tillåtna ramtiden ska sänkas från 13,5 till 13 timmar. Med ramtid menas den tid som går från det att bussföraren ger sig iväg på morgonen till dess att han eller hon har jobbat klart på kvällen (i ramtiden ingår obetald tid mellan arbetspassen).

-Arbetsgivarna har gått med på 13 timmars ramtid i ren innerstadstrafik, säger Bo Sandholm. Men i innerstäderna har vi inga problem  med ramtiden. Det är förarna utanför stadskärnorna som har de längsta arbetsdagarna.

Dygnsvila
Kommunals kräver också att bussförarna ska ha rätt till elva timmars sammanhängande vila per dygn, så som de allra flesta anställda har enligt arbetstidslagen. Det gamla avtalet medger att dygnsvilan inskränks till bara nio timmar upp till tre gånger per vecka. Här går arbetsgivarna med på en viss skärpning av reglerna, så att dygnsvilan får inskränkas med sammanlagt högst tre timmar per vecka. Enligt Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen inom Svenskt Näringsliv, används möjligheten att inskränka dygnsvilan väldigt lite redan i dag.

-Det som  händer nu liknar inte förhandllingar, säger Peter Jeppsson. Kommunal kräver att få exakt vad de begärde från början, och låter allmänheten lida så mycket som de anser behövs för att nå det målet.

-Jag förstår inte att LO accepterar det. Strejken handlar inte om att rätta till missförhållanden, utan om att ett enskilt förbund vill ha mer än alla andra.

Kommunal betonar att kraven bara är vad de kommunala bussbolagen redan har gått med på i ett tvåårigt avtal som tecknades i maj i år.