Bussarna rullar redan i kväll
Busstrafiken i Stockholm, som stått stilla sedan Kommunals strejk bröt ut den 1 juli, väntas komma igång i kväll, fredag, i den takt som förare hinner kallas in. Senast vid midnatt natten mot lördag ska bussarna gå som vanligt.
– Det här betyder inte att konflikten är över, säger Benke Bryungs, ordförande i Kommunals trafiksektion i Stockholm, som också ingår i fackets förhandlingsdelegation. Konflikthotet hänger kvar. Varslet om utvidgad strejk i Västerbotten och Skåne förskjuts framåt dag för dag så länge förhandlingar pågår.
Fryst strejk
– Strejken i Stockholm är ”fryst”, förtydligar Tord Almlöf, ombudsman och en av Kommunals förhandlare. Vi kan går ut i strejk på nytt med ett kalenderdygns varsel.
Bussarbetsgivarna lämnade igår, torsdag, ett nytt bud till Kommunal, som innebär att den så kallade ramtiden kortas till 13 timmar i ren stadstrafik, att möjligheten att korta förarnas dygnsvila minskas och att lönerna ökar något mer än i det medlarbud som facket avvisade i mitten av juni. Parterna träffades under fredagseftermiddagen för att arbetsgivarna skulle få möjlighet att förklara budet i detalj.
Ökad förståelse
Men enligt Bengt Bryungs är det inte entusiasm över budets innehåll som fått Kommunal att blåsa eld upphör. Snarare har mötet med arbetsgivarna ökat förståelsen mellan parterna och viljan att mötas vid förhandlingsbordet i ställlet för i radiostudior.
Förhandlarna tar ledigt över helgen och börjar diskutera ett nytt avtal först klockan 15 på måndag. Under måndagen kommer också Kommunals förhandlingsdelegation att samlas.
Lönerna svårast
Tord Almlöf bedömer att löneökningarna nu är den fråga där parterna står längst ifrån varandra, följt av frågorna om dygnsvila och ramtid. Däremot är fackets krav om rätt till fast anställning efter två års behovsanställning inom en femårsperiod ingen stridsfråga.