/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2008/almedalen_07.gif
LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin i Almedalen förra året. I år deltar hon bland annat i en debatt om a-kassan. Foto: SÖREN ANDERSSON

Enkelt att knyta kontakter och sprida sitt budskap. Eller ett rent jippo? Åsikterna går isär om vad arbetsmarknadens parter har att vinna på Almedalsveckan.

– Det är så väldigt enkelt i Almedalen. Det är som att regering och riksdag öppnar världens största torg. Man får träffas under så informella former, säger Gisela Högberg, informationschef på Sveriges Byggindustrier.

Förra året visade mätningar att det var byggbranschen – fack och arbetsgivare ihop – som lyckades bäst med att nå ut sitt budskap. Krafttag mot svartjobb, handlade det om då, liksom i år.

”Vad gör regeringen” är frågan som ställs inför ett seminarium. Branschen kräver en snabb beredning på lagförslagen om att tillåta oanmälda besök för Skatteverket och individuella skatteinbetalningar varje månad för företagen.

Seminarier och mingel gör att relationerna blir goda, enligt Gisela Högberg. I yrket, påpekar hon. Budskapet ska ut på ett trevligt och nära sätt.

Kommunal hoppar över Almedalen – ”ett jippo”

Kommunal ”satsar ingenting” på Almedalsveckan i Visby, som i år äger rum mellan den 6 och den 12 juli.

– Vi tycker inte att det är rätt forum. Vi tycker inte att det ger något. Det är mer ett jippo, säger pressekreterare Serkan Köse.

– Det är många företag som bjuder på det ena och det andra, mycket festande, säger han.

Förra året ordnade förbundet ett seminarium om rätten till heltid.

– Men vi fick inte det mediegenenomslag man vill ha. Man måste ha något som sticker ut, säger Serkan Köse, som i år åker ensam för att bevaka Kommunals frågor.

HRF-basen: ”Viktigt att vara där”

Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Ella Niia vet att det finns dem som tycker att Almendalsveckan består av ”mycket käbblande och litet konkret”, men själv tycker hon att det finns flera skäl för henne och andra förbundsordförande Therese Hulthén att vara där. Kontaktskapande är viktigt. Liksom att sprida budskapet, inte minst inom tjänstesektorn i samverkan.

Hon minns debatten i fjol då centerpartisten Fredrick Federley lämnade en pandeldiskussionen om trygghet på jobbet. I år har HRF bjudit inom honom igen, under temat konsumentmakt och kollektivavtal.

– Det kan bli hett, säger hon.

Lars Jilmstad, presschef på Svenskt Näringsliv, tycker det är bra att ”komma till tals med hungriga opinionsbildare”.

– Det är ju en blandning av business och pleasure (affärer och nöje) som lockar väldigt många människor.

Almedalen gjorde det möjligt att förhandla om ett nytt huvudavtal

Viss oro för att det skulle bli för mycket av det senare finns. Men hittills har utvärderingarna visat att det varit tillräckligt seriöst. Förra året blev det intressanta dialoger i anslutning till seminarier om konflikträtten, anser han, vilket sedan ledde till nuvarande förhandlingar om ett nytt huvudavtal.

– Det öppna debattklimatet bidrog till att det gick att diskutera mer förutsättningslöst. Det blev en öppning, säger han.

IF Metall och Pappers tar upp industriarbetet
Exempel på fler seminarier och debatter under Almedalsveckan:
 
IF Metall, Pappers och tankesmedjan Agora tar en diskussion kring ”Industriarbetet – vad väntar runt hörnet?”.

SKTF, Unionen och Handels vill i olika seminarier prata om varför det finns osakliga löneskillnader.

Varje morgon har Vårdförbundet ett frukostsamtal om vården och välfärden.

Vårdföretagarna och Capio utropar att framtiden redan är här. Lärarförbundet vill debattera om den svenska skolan behöver mer sisu, det vill säga om Sverige kan ta lärdom av Finland.

Unionen ställer frågan om huruvida kollektivavtal passar alla företag. Och vill debattera den svenska modellen för ledarskap samt innovationsförmågan som konkurrenskraft. 

Svenskt Näringsliv undrar om vi fått någon ny arbetsmarknad, vad regeringens reformer egentligen haft för resultat.
LO-TCO Rättsskydd tar upp den personliga integriteten på jobbet.