I fredags skulle strejken ha brutit ut i tre hamnar, men den sköts upp då Transport fick ett nytt avtalsbud från arbetsgivarna. I går, söndag kom beskedet att facket accepterar budet och att stridsåtgärderna därmed blåses av.

– Vi satte tillräcklig press för att arbetsgivarna skulle anstränga sig och se till att vi kom överens, säger Per Winberg, ordförande för Transport.

Det nya avtalet gäller i 39 månader, från 1 april i år till 30 juni 2011. Löneökningarna blir 1.500 kronor i månaden från den 1 juli i och ytterligare 1.500 kronor i månaden från den 1 november 2009.

Lönen ingen knäckfråga
Men det var inte lönen som var knäckfrågan i förhandlingarna. Det som ledde fram till strejkvarslet var striden om inflytandet över arbetstiden.

Facket har haft rätt att vara med och fatta beslut om att arbetstid ska förläggas utanför avtalets normalarbetstid, från sju på morgonen till halv fem på eftermiddagen.

Den rätten ville Transport bevara och förstärka, men även arbetsgivarna ville ha mer makt över arbetstiden.

Nådde kompromiss
Det nya avtalet blev en kompromiss där skrivningarna om arbetstiden står kvar som de var i det gamla avtalet.

– Vi har en oförändrad text om arbetstidens förläggning, och det är vi mycket nöjda med. Nu fortsätter vi den tradition vi haft i 30 år när det gäller arbetstiden, säger Per Winberg.

Han tillägger att avtalet också innehåller en garanti för att arbetsgivarna inte ska försöka ta makten över arbetstiden trots avtalet.

– Om det inte blir som vi sagt kan vi säga upp avtalet efter halva tiden, säger han.