/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2008/kasinoseger2_2208.jpg
Kasinoanställda på Ceasar´s i spelstaden Atlantic City på USA:s östkust firar. En majoritet av de anställda på deras arbetsplats röstade för att fackföreningen United Auto Workers ska representera dem. Foto: UAW.

Demokrati och inflytande på jobbet lockar folk till facket, enligt medlemsvärvare i USA. Mer än kronor och ören.

Sverige har den högsta organisationsgraden i världen, medan vår fackliga motpol USA har den i särklass lägsta.

Den juridiska hinderbana som amerikanska arbetare måste ta sig igenom för att organisera sig fackligt är totalt främmande för svenska kollegor. Och den gör att medlemsvärvning har blivit en överlevnadsfråga för amerikanska fack.

I fjol ökade de amerikanska fackens medlemstal dock lite grann. Satsningar på att värva nya medlemmar framhålls som en orsak till trendbrottet.

Nya yrkesgrupper
Flera fackföreningar värvar i nya yrkesgrupper där det är ovanligt att vara med i facket: Amerikanska bilarbetarfacket, United auto workers, försöker vinna medlemmar på kasinon i spelstaden Atlantic city.

Kortutdelarna uppfattas av många som en samling säregna individualister och har ett rykte om sig att vara svårorganiserade. Christian Sweeney, som värvat medlemmar i tio år, är engagerad i Kasinokampanjen:

– Vi kan lätt visa att medlemskap lönar sig. Undersökningar visar att kollektivavtalade löner är 25 procent högre än icke-kollektivavtalade, och det är långt mer än medlemsavgiften. Men i regel övertygar du inte folk med statistik, utan med värderingar, säger han.

– Vårt effektivaste argument är att berätta hur facket fungerar och hur det bidrar till att anställda får något att säga till om på sin arbetsplats, fortsätter han.

Nyckeln till framgång
Christian Sweeney hävdar att nyckeln till framgång i medlemsvärvningen är att facket blir människorna på arbetsplatsen.

– När budskapet kommer att handla om vad vi kan göra för er blir det problem. Du har förlorat när facket ses som en utomstående tredje part.

Tränar folk
Största delen av Christian Sweeneys jobb handlar om att träna folk ute på arbetsplatserna att tala för facket och få med sina jobbarkompisar. Han hjälper dem komma över rädslan för att ta upp ett samtal med någon de inte känner och svara på tuffa frågor.

– Arbetskamraterna har långt mer inflytande över enskildas beslut om att gå med i facket, än utomstående medlemsvärvare som jag. Mina ord kommer aldrig att väga lika tungt som ord från någon som du ser och jobbar med varje dag.

Utbyter erfarenheter
Centralorganisationen AFL-CIO har inrättat ett särskilt institut som utbildar medlemsvärvare. Dessutom träffas medlemsförbunden regelbundet och utbyter erfarenheter om kampanjer.

– Förbund som inte lyckas värva nya medlemmar har inte har någon riktig strategi. De satsar här och där, utan en riktig plan. Värvning kostar pengar och förbunden måste flytta resurser dit, säger Fred Azcarate, ansvarig för en värvningsavdelning.
Hans råd är att engagera hela organisationen:

– Vi är inte ute och marknadsför fackföreningsrörelsen eller ett enskilt fackförbund. Vi sysslar inte med tvålförsäljning . Vi står för idén att arbetare genom att gå samman kan få mer inflytande, säger han.