KREATIVITET. Det startade som en kul lek i en av Rio de Janeiros klättrande favelor. För tio år sedan började ett gäng grabbar i 12-13-årsåldern bygga upp en minifavela, som de kallade Morrinho. De använde tegelstenar som hus, byggde vägar, cafeer, ja allt som finns i en favela. De hade leksaksbilar och gubbar gjorda av legoklossar där de band fast AK-47-or.

Gubbarna var knarkgäng som krigade med varandra och kontrollerade olika delar av favelan. ”Vi hade på hög bailefunkmusik”, berättar ”Junior” Jose` Carlos, med sedan starten.

Det var en bearbetning av vardagen där våldet skördade oskyldiga människoliv. Modellfavelan var så verklighetstrogen att polisen tog det för en krigsmodell som langarna använde för att invadera andra favelor och de fick order att ta ner den.

2001 gjorde filmaren Fabio Gaviao en dokumentär om projektet och lärde samtidigt pojkarna hur de kunde överföra sina historier till film. Det hela blev som ett TV-spel. Så blev de plötsligt erbjudna att bygga upp favelan på konstbiennalen i Venedig.

”200 kvm! En del besökare ville börja leka direkt! Andra grät över att det fanns konst i en favela. De såg allvaret under leken.”

De har blivit inbjudna till Barcelona och Paris och nu i maj till Wien och Berlin. Morrinho täcker 320 kvm. Yngre pojkar jobbar med att hålla rent så inte djungeln tar över. Idag är Morrinho en ideell organisation som bidrar till favelans sociala och ekonomiska utveckling, producerar TV Morrinho, ger guidade turer och ska starta workshops bl a i konst och brasiliansk kultur.

Ingela Bendt
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktören