/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2008/hrf2_2108.jpg
Med ett schyst märke hoppas Hotell- och Restaurangfackets ordförande Ella Niia kunna förändra världen. Foto: Anna Wahlström.

Redan i dörren ska företagarna kunna ge besked: Här har de anställda löner och villkor enligt avtal. Hotell- och restaurangfacket lanserar ett märke som visar att restaurangen har ett kollektivavtal.

– De har precis kommit, säger Ella Niia när hon med andan i halsen kommer in på förbundskontoret. Schemat är tajt inför helgens kongress.

Hennes kalender dimper ned på bordet: ”Schysta villkor, avtal 2008” berättar klistermärket som hon just prytt den med.

Kollektivavtal efterfrågas
Som förbundsordförande vet Ella Niia hur det kan gå om man besöker ställen utan kollektivavtal. Efter fadäsen i julas när hela förbundsstyrelsen bodde avtalslöst kollar hon numera ”i kubik”.

Men gemene man? Ella Niia tror att uppgiften om kollektivavtal är något som konsumenterna efterfrågar och kommer att låta sig vägledas av.

En färsk undersökning stöder hennes tes: 80 procent av de tillfrågade tycker att det är mycket viktigt att restaurangerna de går på ”har tecknat kollektivavtal som garanterar de anställda acceptabla löne- och anställningsvillkor”.

Närmare hälften tror att en märkning skulle göra att de oftare gick till en viss restaurang, enligt enkäten som företaget Synovate har gjort på förbundets uppdrag.

Regeringen fick aldrig svar
I höstas föreslog arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin en märkning för företag med bra arbetsmiljö. Hotell- och restaurangfacket tog tillfället i akt och föreslog en dialog om krogbranschen. Men brevet fick aldrig något svar.

I stället tog förbundet saken i egna händer och i dess tappning blev god arbetsmiljö kort och gott kollektivavtal.

Runt om i landet hålls pressträffar, framför allt på McDonald’s restauranger, där märkena klistras upp.

– Det är en stor arbetsgivare, säger Ella Niia om valet, men poängterar att avtal inte är någon garant för att allt är rosenskimrande.
Men om det inte är säkert att arbetsvillkoren är schysta, då ljuger märkningen?

– Nej, märkningen ljuger inte. Den talar om att det finns kollektivavtal och det reglerar miniminivåerna. Sen kan det finnas enskilda som tycker att allt inte funkar helt ut, men man har en grund att utgå ifrån.

Skickas till företagen
Märkena ska skickas ut till alla som har kollektivavtal, medlemmar i arbetsgivarorganisationen Sveriges hotell- och restaurangföretagare såväl som företag med hängavtal.

Förbundet hoppas att fler fack i tjänstesektorn hakar på.

Susanna Gideonsson, Handels första vice ordförande, säger att det är bara att gratulera HRF om det fungerar.

– Vi tror inte att vi skulle kunna hantera det, därför har vi inte övervägt det. Då skulle vi stå som garant och det vågar vi inte göra, säger hon.

Välkomnar initiativ
TCO:s ordförande Sture Nordh välkomnar initiativet och tror att det skulle kunna vara något också för en del av deras fackförbund. Diskussioner har förts framför allt om flygbolagen.

– Viktigt är att det finns ett intresse från företagen, säger han.

Men de flesta tjänsteföretagen inom TCO har andra företag som kunder och då blir situationen en annan.

Fakta:HRF:s kongress
HRF:s kongress startar i morgon, fredag, och pågår till den 26 maj. 100 ombud samlas på Arlanda (Folkets hus i Stockholm, där LO-kongressen äger rum, är ”omotiverat dyrt” enligt ledningen) för att ta ställning till strategidokument, organisationsutredning och 141 motioner. Stora frågor är företagshälsovård, heltid, belastningsskador, diskriminering, sexuella trakasserier, yrkesutbildning, fortbildning och lobbying för branschfrågor. Talar gör bland andra Wanja Lundby-Wedin, Thomas Östros, ekonomisk-politisk talesperson för socialdemokraterna, Thomas Bodström, ordförande i föreningen Ecpat (mot barnsexhandel), Jytte Guteland, ordförande i SSU.

Läs också: artikeln "Drickspengarna inget att räkna med"  22/5 2008
Läs ockaå: artikeln "Kongressen tar upp märkning", 22/5 2008