/media/lotidningen/media/images/nyhetsbilder/vt2008/dawid_nyckel_1708.jpg
Från Dawids serie KIS (2007).

NÄRBILDER. Nedre högerhörnet på kulturuppslaget  brukar vara reserverat för poesin. Och visst hör fotokonstnären Dawid (Björn Dawidson) till poeterna.

Han uppfinner ett nytt seende på samma sätt som ordkonstnärerna återger orden deras urkrafter.

Utställningen Hybris på Liljevalchs konsthall i Stockholm har valt ut några av de märkligaste projekten och givit dem varsitt rum.

Jag tar mig tid att sjunka in i varje rum och blir rikligt belönad. Former och material viskar allt tydligare. Små skillnader och förskjutningar blir djupt meningsfulla.

Smågodisnärbilderna, dödslandskap nästan utan färg. Racerbilar fotade uppifrån. De magiska nummerlapparna. Bokuppslag öppna som ansikten. Rost. Förfall. Skuggor på blommiga tapeter.

Och så dessa nycklar. En låda änklingar utan lås ur hans eget liv. I extrem närbild framkallade i bländgult. Samma ensamhet oss väntar alla.

Utställning: Hybris.
Fotograf: Dawid.
Konsthall: Liljevalchs.
Pågår t o m: 25 maj.

Till utställningen finns även två kataloger. Den tunna ingår i biljettpriset och ger trots de frimärksstora bilderna en högst intressant överblick. Den tjocka och påkostade innehåller en lite valhänt men informativ essä av utställningskommissarien Niclas Östlind.

John Swedenmark
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktören