MUSIKTEATER. Det verkade som ett djärvt drag av Göteborgs Stadsteater att satsa på en nyskriven pjäs byggd på noveller av skräcklitteraturens fader Edgar Allan Poe, och dessutom ge en huvudroll till Freddie Wadling (sångare i bland annat Cortex, Blue for Two och Fläskkvartetten).

Wadling är pjäsens stjärna och fixpunkt, placerad på en tron mitt på scenen, och gör ett antal lysande tolkningar av bland annat Lou Reed och Rammstein.

Men med undantag för hans sång och den inledande iscensättningen av novellen Huset Ushers undergång finns det inte mycket av vare sig Poes skräckromantik eller utforskande av den mänskliga själen.

Stadsteatern tycks sakna modet att göra något helhjärtat.

Korpen utvecklas till en publikfriande fars där fokus sätts på Poes giftermål med sin 13-åriga kusin och ett triangeldrama. Mot slutet slår det till och med över i buskis och göteborgsk fyllehumor.

Om intentionen är att locka fler till teatern kunde det inte bli mer fel. Den vacklande föreställningen lär varken göra revyälskarna eller skräckfantasterna lyckliga.

Pjäs: Korpen.
Regi: Sven-Åke Gustavsson
Scen: Göteborgs Stadsteater
Speltid: 19 april–30 maj

Carl-Magnus Höglund
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktörn