Taxiförare och företagens telefonister har inte fått sitt löneavtal. Förra veckans förhandlingar slutade i oenighet.

– Parterna kunde konstatera att de inte kunde enas. Förhandlingarna har ajournerats. Mer kommenterar om stötestenar har vi inte, säger Dag Gustavsson, pressekreterare på Transportgruppen.

Förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund rör taxiföraravtalet, taxitelefonistavtalet och hyrverksavtalet, som alla går ut den 30 april.

Efterlyser verklighet
Enligt Transport står parterna mycket långt ifrån varandra, trots att kraven är jämförbara med vad andra yrkesgrupper inom fackförbundet redan har fått.

– Vi vill få in verkligheterna i avtalet, säger ombudsman Tommy Wreeth på Transport.

Enligt taxiavtalet är huvudregeln veckolön med påslag för körningar enligt taxametern. Dessutom finns ett antal olika löneformer som är en procentsats av det inkörda beloppet.

I verkligheten har däremot många förhandlat fram timlöner som ligger kring 110 kronor i timmen. Procentlönerna hamnar i snitt 20 kronor lägre.

Vill ha 18.500
Transports förslag är en månadslön med en ingångsnivå på 18 500 kronor. Arbetsgivarna kräver att en del av lönen ska baserar på prestation och att de själva ska få välja löneform.

– Så vi står långt ifrån varandra, säger Tommy Wreeth.

Vad gäller nivåerna vill Transport höja lönerna med 900, 800 och 800 kronor de närmaste tre åren. För telefonisterna (till 95 procent kvinnor) kräver förbundet dessutom ett jämställdhetspåslag om 175 kronor om året, liksom en utökning av den arbetstidsförkortning som påbörjades i förra avtalet. Nu har de som jobbar ständig natt en förkortning med 9,5 timmar om året.

Enligt arbetsgivarna berörs 7.000 taxiförare, 500 växeltelefonister och 100 limousinechaufförer.