FILM. Den mexikanska thrillern La Zona fångar elegant in en aspekt av så kallade gated communities som ofta försvinner i debatten, att de faktiskt bottnar i en utopisk idé om att innevånarna ska kunna leva utan rädsla och skräck.

Inledningsvis skildras den lummiga, vackra stadsdelen La Zona som en plats att andas på, där fåglarna kvittrar och barnen försiktigt slussas förbi den stillsamma trafiken. Men kameraåkningen slutar uppe på en hög mur med taggtråd. Därutanför sträcker sig en oändlig grå slum mot horisonten.

När strömmen går försöker några fattiga pojkar stjäla från de välbärgade. Intrånget leder till att medborgarna i la Zona förvandlas till just det som de är så rädda för; brottslingar som tar lagen i egna händer.

För några år sedan handlade M Night Shyamalans sagoliknande The Village om något liknande, en fristad som äts upp inifrån trots de upplysta människornas ansträngningar . Roberto Pla är i La Zona råare, krocktestar den övre medelklassens självbild som föregångare och stöttepelare för resten av samhället, mot dess nymoderna funktion som roffare i rövarstaten.

Anne Hedén
Skriv ett e-postbrev till kulturredaktören